onsdag 10 mars 2010

Änglalik av Veronica von Schenck

En riktigt bra och snabbläst deckare av Veronica von Schenck!

Handling: Livet är allt annat än enkelt för gärningsmannaprofilerare Althea Molin, eller Sang-Min som hon kallas av sin koreanska mamma. Nyss hemkommen från New York, där hon med nöd och näppe undgick att bli mördad, förföljs Althea av mardrömmar om överfallet och kämpar med att hålla sina tvångstankar i schack. Dessutom är hon arbetslös, och tvivlar på att hon någonsin kommer att kunna gå tillbaka till arbetet igen. Våldet har kommit henne alltför nära.

Räddningen blir bästa väninnan Emelie. Så får Althea ett oväntat samtal. Barndomsvännen Rickard, som numera arbetar som polis, vill att de ska träffas. Han är i desperat behov av hjälp. Skräcken sprider sig över Stockholms nattliv efter att tre kvinnor fallit offer för vad som tycks vara en seriemördare. Samtliga kvinnor har synts på nattklubbar kring Stureplan strax innan de försvunnit, och har sedan hittats i resväskor våldtagna, mördade och perfekt uppsminkade. Polisen har få ledtrådar och nu behöver de Altheas unika kunskaper.

Althea tvekar länge innan hon slutligen lovar att ställa upp. Snart blir hon indragen i en intensiv och farlig utredning, samtidigt som hennes okonventionella arbete ifrågasätts av starka krafter inom polisen. Och mördaren visar sig inte vara så långt ifrån henne som hon trott han vakar över henne.

Änglalik är en modern, djupt mänsklig och skrämmande historia om den ondska som finns under ytan på till synes helt vanliga människor.

Jag blev nyfiken på den här boken tack vare flera olika bokbloggare och trots att jag gett mig köpförbud på böcker så slank den med när jag skulle handla några böcker till pappa på nätet - den och fyra till... Jag kunde inte hålla mig länge utan började med den i söndags och jag läste ut den måndag kväll trots att jag behövde lägga mig skapligt. Den var mycket spännande, lättläst utan att vara för enkel. Nu ser jag fram emot hennes andra bok Kretsen som tyvärr bara finns som inbunden än så länge och inte är inköpt till vårt bibliotek (eller det näst närmaste). Den rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar