lördag 6 mars 2010

Bokfrågornas ABC - bokstaven O

Några dagar sent kommer mina svar på Lilla O:s frågor om just bokstaven O.

1. Ännu ett bokpris den här veckan, ett endast för kvinnor Orange Prize for Fiction som delats ut sedan 1996. Vet du något om priset? Har du läst böcker av någon pristagare? Är det bra med ett pris för kvinnliga författare?

Efter att ha ögnat igenom listan så är jag rätt säker på att jag inte läst någon av pristagarna men däremot velat. Det har bara inte blivit av. Jag visste inte om att priset fanns.

2. Berätta om en bok som du tyckte mycket om, trots att du inte trodde att du skulle gilla den. En oväntad favorit alltså!

Aprilhäxan av Majgull Axelsson läste jag mycket för att den var så omtalad och det kändes som man borde ha läst den men jag hade inga direkta förväntningar på den. Men jag blev rejält fångad av den och i synnerhet av stämningen som hon lyckades förmedla. Skumtimmen av Johan Theorin är ett annat exempel. Den låg länge bredvid min säng innan jag tog mig an den.

3. Jag är inget fan av Peter Harrysson, men tänker ändå sno ett av hans favorituttryck. Jag vill att du berättar om en bok som var olidligt spännande!

Här blir jag klyschig och svarar Milleniumserien av Stieg Larsson.

4. Och slutligen vill jag höra om en bok om ett mindre trevligt ämne. Har du läst någon bok om otrohet som du tycker är bra?

Jag gillar inte alls otrohet. Däremot har jag precis köpt två böcker som handlar om det (hämtade bokpaketet igår) med böckerna Bedragen av Katerina Janouch samt Smuts av Katarina Wennstam. Men eftersom jag inte läst dem kan jag inte säga om de var bra. En bok om otrohet är annars Karin Alvtegens bok Svek som hos mig lämnat ett stort obehag när jag tänker på den. Vill man läsa om otrohet utan samma obehagkänsla och istället mer sunda känslor så finns boken Smultron och Svek av Ewa Swedenmark och Annica Wennström. Smultron och Svek är den första av fyra böcker som handlar om familjerelationer och mat. Böckerna är väldigt lättlästa men bra därför att de träffar rätt.

3 kommentarer:

  1. Jag visste inte heller om att det fanns ett pris som hette "Orange Prize For Fiction" som enbart delas ut till kvinnor. Ej heller har jag läst någon från listan. Till skillnad från dig har jag inte ens hört talas om någon författare som finns representerad där. Det borde ju rimligtvis betyda att man inte har sådan stor koll som man tror, eller i alla fall hoppas?!

    SvaraRadera
  2. Smultron och svek har stått i hyllan hur länge som helst. Kanske ska ta och läs den. Aprilhäxan var en oväntad favorit för mig också.

    Ska bli spännande att se vad du tycker om Änglalik.

    SvaraRadera
  3. Lilla O: Läs smultron och svek om du känner för en lättläst bok (lätt övertydlig) men där man kan förstå karaktärerna och deras handlande. Man blir också väldigt sugen på att laga mysiga middagar.

    Ps. Änglalik var mycket bra och jag ska skriva om den så fort jag hinner.

    SvaraRadera