onsdag 10 mars 2010

Bokfrågornas ABC - bokstaven P

Här kommer P-frågor från Lilla O.

1. Pseudonymer används ibland av författare. Vad tycker du om det? Vilken pseudonym skulle du rekommendera oss att läsa?

Jag har inget emot pseudonymer alls. Det enda som är tråkigt är om författaren går i graven med hemligheten och det aldrig blir klargjort vem det var.

Nu har inte jag läst så jättemånga böcker av pseudonymer och ingen som blivit en riktig favorit. Eller Madeleine Brent var en jättefavorit i min ungdom. Det är egentligen Peter O'Donnell som ligger bakom pseudonymen (skaparen av Modesty Blaise). Under namnet Madeleine Brent skrev han ofta historiska romaner som var både romantiska och hade ett thrillerinslag. Huvudpersonen var en ung kvinna och det var därför som han ville skriva under ett kvinnligt namn. De låter inte särskilt bra när jag skriver om dem och de skulle inte bli några favoriter idag.

2. Vem är din favoritpappa i litteraturens värld?

Jag kollade igenom min boklista över de senaste årens böcker mm men kunde inte hitta någon favoritpappa. Därför väljer jag en från barnens värld - Barbapapa. Min treåring har börjat bli matad med barbapapafamiljen nu.

3. Popularitet vs. kvalitet. Vad har du för åsikter om detta dilemma?

Vad ska man säga här? Jag läser en hel del böcker för att de är populära och man vill hänga med när folk pratar. Sen vill jag också läsa böcker med kvalitet, åtminstone ibland. Och var går gränsen där?

Ibland kan popularitet ha motsatt effekt. Jag har till exempel inte läst Dan Browns böcker och av Liza Marklund har jag bara läst Gömda. Hypnotisören kände jag också ett motstånd att ta mig igenom först på grund av allt rabalder kring den. Jag blir irriterad när vissa som läser mycket få böcker (ofta t.ex. Dan Brown) tycker att jag ska läsa hans för de är ju så bra (alltså när de nästan irriterat ifrågasätter varför jag inte läst dem). Jag har mängder av bra böcker hemma som jag hellre läser och är mer nyfiken på än hans.

4. Pocket eller inbunden?

Båda! Jag köper mest pocket men i bokhyllan vill jag helst ha inbundna böcker. Jag föredrar att läsa en pocket just för att den inte är så tung och även för att den får plats i handväskan. Deckare köper jag mest som pocket eller mp3. Skönlitterära böcker blir det en blandning av (inbundna eller pocket). Inbundna köper jag mest på bokrean och önskar mig när jag fyller år eller i julklapp. Det är ju en sådan stor prisskillnad!

1 kommentar:

  1. Barbapapa ja, han är grymt populär här också! Popularitet kan ha motsatt effekt på mig, men ofta brukar jag bli nyfiken och i fallet med Kepler och Marklund väldigt besviken.

    SvaraRadera