söndag 14 april 2013

Berättelse om herr Roos av Håkan Nesser

Trevlig att lyssna på...

Handling: Ante Valdemar Roos, 59-årig ekonom med pyrofil läggning, Anna Gambowska, 20-årig flicka på glid,  kriminalinspektör Gunnar Barbarotti i gips, kriminalinspektör Eva Backman utan gips. Det är några av personerna i Nessers tredje roman om Gunnar Barbarotti och hans poliskolleger i Kymlinge någonstans i Västsverige. Ett falurött torp mitt i skogen och en lång kedja av hotell, motell och bensinstationer på sträckan mellan Kymlinge och Maardam är spelplatsen.

Inläsare: Håkan Nesser


Det här är det tredje boken om kriminalinspektör Gunnar Barbarotti av totalt fem. Precis som i den första boken börjar boken i en mer skönlitterär anda där vi får lära känna Ante Valdemar Roos och Anna Gambowska och deras familjeförhållanden.

Precis som de tidigare böckerna tycker jag att den här är bra. Däremot är jag inte lika tagen av den. När jag ser tillbaka på boken tycker jag att första halvan var bäst. Men då saknade jag Barbarotti. När han väl fick göra entré så var tappade boken lite i sitt driv. Kanske för att jag inte förstod helt men ändå gjorde det. Eller för att det mest var en lång vägsträcka. Det är svårt att säga.

Håkan Nesser gör som vanligt ett bra jobb i sin uppläsning.

Jag ser fram emot att fortsätta med serien men det får bli någon annan deckare emellan i min mp3-spelare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar