söndag 15 september 2013

Artighetsreglerna av Amor Towles

En bok helt i min anda!

Handling: Nyårsafton 1937 i New York. På en jazzbar i Greenwich Village lär Katey och hennes väninna Eve känna den framgångsrike, världsvane och charmerande bankmannen Tinker Grey. Eve och Tinker tillhör överklassen och vet allt om de oskrivna reglerna i societeten, men för Katey är det en helt främmande värld. Hon arbetar som sekreterare, kommer från mycket enkla förhållanden och har inga fina anor. 

Trots sina olika bakgrunder blir de tre oskiljaktiga vänner. Men en tragisk olycka förändrar allt och snart är Katey indragen i ett komplicerat triangeldrama med de två människor hon älskar mest av allt. Hon försöker att finna sig tillrätta i sin nya tillvaro men upptäcker att under den polerade ytan frodas avundsjuka, svek, åtrå och hänsynslösa ambitioner. 


Den här boken jämförs med Den store Gatsby som jag inte läst och själv kan jämföra med. Men jag måste erkänna att jag blir lite nyfiken på den. Däremot för den mina tankarna till Det bästa av allt av Rona Jaffe som visserligen utspelar sig på 50-talet istället för sent 30-tal. I synnerhet när det handlar om kvinnornas jobb. Det bästa av allt hade jag rätt höga förväntningar på dels pga vissa bokbloggsinlägg och dels för att jag älskade boken Klassfesten för många år sen. Det ledde till att jag blev lite besviken och tyckte den var för lång. Artighetsreglerna hade jag däremot läst både mycket bra om men sen även några negativa inlägg så där var förväntningarna inte lika stora och kanske delvis därför gillade jag den här boken väldigt mycket.

Katey som person tilltalar mig och i början kan jag lätt identifiera mig med henne. Sen växer hon på ett sätt som jag inte skulle ha gjort men det är bara positivt. Jag tycker om att följa hennes liv och känna 30-talsandan i New York. Hon rör sig i lite olika kretsar vilket får New York att visa lite olika sidor.

Så trots trötta vardagskvällar gick jag i säng lite tidigare än vanligt för att orka läsa lite. Det är ett rätt bra betyg.

Sen hoppas jag att Adlibris snart gör klart Önskelistan på sin nya sida. Det är oerhört frustrerande att jag inte kan lägga in nya böcker som jag vill läsa som nu Den store Gatsby. Jag har i alla fall fått min befintliga lista mailad till mig som pdf med alla böcker i en salig röra. Tyvärr har jag inte hittat motsvarande funktionalitet någon annanstans där man kan dela upp böckerna i olika listor (en med presentförslag till sambon, en med barnböcker till sonen, en med pocketböcker, en med inbundna där jag i många fall vill vänta till de blir billigare). Tittar man på deras sida på Facebook så ser jag att det inte bara är jag som är missnöjd med deras beslut att gå över till det nya lite väl tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar