torsdag 26 september 2013

En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa

Vackert om vänskap och matematik!

Handling: En ung kvinna börjar arbeta som hemhjälp åt en matematikprofessor, som råkat ut för en bilolycka och drabbats av en hjärnskada. För honom stannade tiden 1975 och nu klarar han bara av att minnas saker 80 minuter åt gången. Varje morgon måste hon på nytt tala om för honom vem hon är. Men allteftersom dagarna går växer en varm och egenartad vänskap fram mellan de båda - och mellan professorn och kvinnans tioårige son. Matematiken blir snart deras gemensamma språk, steg för steg avtäcker professorn dess mysterier för dem. Han får dem att upptäcka en ny, tidigare okänd värld och vad det innebär att fullt ut leva i nuet. 

En gåtfull vänskap handlar om vänskapen mellan en hushållerska och en gammal professor som varje morgon har glömt att hon existerade. Det gör vänskapen annorlunda eller gåtfull. Professorn själv är inbunden ur vissa perspektiv men lever alltid upp när han kan översätta världens underligheter till matematiska problem. Eller helt enkelt bara få undervisa om dem.

Jag läser gärna böcker som härstammar från Asien och kombinationen med matematiken trodde jag var optimal för mig och jag hade lite för höga förväntningar. Istället blev jag lite frustrerad eftersom jag ville förstå alla matematiska problem. Det har tyvärr gått lite för många år sen jag läste matematik på Universitetet och boken får mig även att känna lite saknad.

Annars tycker jag mycket om att läsa om den speciella vänskap som bildas mellan hushållerskan, hennes son och professorn. Däremot fanns det några stunder då jag kände att hon borde ha satsat mer på sin son men det är antagligen en kulturell skillnad som får mig att tycka så. Istället fick sonen känna givandets glädje vid dessa tillfällen.

Min pocketversion har ca 350 sidor men har ovanligt stora bokstäver så boken var generellt väldigt snabb- och lättläst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar