lördag 24 januari 2015

Carolines arv av Katherine Webb

En släktsaga!

Handling: Systrarna Beth och Erica ärver släktens gamla gods. När de sorterar igenom gammelmormor Carolines tillhörigheter, väller minnena över dem. Idylliska barndomssomrar som visar sig ruva på olösta hemligheter. Det är gåtor som måste få ett svar. Minnen av kusin Henry som försvann spårlöst en het sommardag. Minnen av en elak mormor, vars liv kantades av bittert svek. Och en hemlighet som spänner över två kontinenter och mer än hundra år.

När jag var yngre älskade jag olika släktsagor och jag hade mina förhoppningar om att jag skulle sjunka ner ordentligt i den här. Jag påbörjade den precis i slutet av julledigheten och hade då en helt annan ork för böcker. Sen kom vardagen ikapp med tidiga mornar, kvällströtthet, tankar på jobbet och så vidare. Då tappade jag också mycket av läslusten plus att jag i den här boken mest väntade på att olika jobbiga saker skulle inträffa. Det ledde till att jag istället lyssnade på min deckare på Storytel än tog upp den här och läste.

Igår kväll valde jag att satsa på den (istället för att slumra framför tv:n) och kom in i den ordentligt.

Jag tycker att Carolines arv är en bra bok men den passade inte mig just nu. Den innehåller en hel del moment som jag uppskattar. Den får mig att tänka på kvinnans situation förr, hur skuld kan påverka många människors liv och hur maktlös man kan känna sig med närstående som är deprimerade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar