fredag 5 oktober 2018

Kallbrand av Cilla & Rolf Börjlind

Den femte boken i serien om Tom Stilton och Olivia Rönning!

Handling: I ett villaområde utanför Stockholm sprängs en familj ihjäl i sin bil. Olivia Rönning på Rikskrim får uppdraget att utreda fallet. Utredningen drar ner henne i en värld av sexuella övergrepp och ett nät av män som gör vad som helst för att behålla sin makt.

På andra sidan jorden tar sig fd polisen Tom Stilton fram i en kanot. I fickan har han ett foto på en okänd man och namnet på en försvunnen flodbåt.


Parallellt som jag och sambon kollar på säsong 2 av Springfloden så lyssnade jag på den femte delen i serien. Det var egentligen inga problem mer än att jag blandade ihop dem just när jag skulle prata om serien.

Eftersom jag älskar dessa böcker så brydde jag mig inte alls om att läsa om vad den handlade om. Därför blev det några extra överraskningar för mig vilket säkert höjde boken lite extra.

När jag läste klart förra boken så var jag orolig för att Mette inte längre skulle leda gruppen. Hon och hennes man Mårten gör så mycket för själva stämningen i boken. De skapar ett lugn och en trygghet i sin välkomnande villa. Så till min glädje har Mette ännu inte gått i pension när boken börjar.

Personerna är sig lika och nedhoppen hos Minken är alltid lika roande. Annars är Abbas en stor favorit och även han får vara med mot slutet. Det märks att boken är väldigt nyskriven eftersom både #metoo och röran kring Svenska Akademin nämns.

Jag är som vanligt väldigt nöjd med boken och längtar massor efter nästa som jag hoppas kommer. Tyvärr lär jag väl få vänta eftersom jag hoppade på den här direkt när den kom ut.

Betyg 4+ av 5.

2 kommentarer:

  1. Ser fram mot att läsa den här boken jag med. Köar på biblioteket men väntetiden är lång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fördelen med Storytel där vissa böcker dyker upp väldigt snabbt. Som Kallbrand. Bibliotek i min kommun är väldigt litet så utbudet är därefter (jag bor i en väldigt liten kommun så det är inte så konstigt).

      Radera