söndag 3 mars 2019

De hängda hundarna av Jens Henrik Jensen

Första delen i Oxen-serien.

Handling: Danmarks mest prisdekorerade soldat någonsin, krigsveteranen Niels Oxen, lever tillsammans med sin hund i en källarlokal i nordvästra Köpenhamn.

Han plågas av trauman och hankar sig fram genom att samla tomflaskor och äta matavfall från stormarknader. I hopp om att sluta fred med sina inre demoner flyttar han ut i landets största skog för att slå läger och leva ett enkelt liv.

Men drömmen om fred förvandlas till en mardröm. Efter ett nattligt besök på ett medeltida slott i skogen misstänks han plötsligt för att ha dödat slottets herre, en före detta ambassadör och grundare av en inflytelserik orden.

Den oortodoxa Margrethe Franck från underrättelsetjänsten får i uppdrag att leda utredningen, som snart visar sig bestå av en serie mystiska mord, tydligen bara har en sak gemensamt: Hängda hundar.



Jag har länge varit nyfiken på serien men samtidigt varit lite rädd för böckerna är rätt tjocka. Och efter att ha lyssnat/läst på första boken så kan jag konstatera att den är för lång men den är ändå bra!

Utifrån handlingsbeskrivningen visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka om Niels Oxen. Och han blir lite av en blandning mellan Harry Hole (Jo Nesbös karaktär som har alkoholproblem och jobbar som polis) och Jack Reacher (Lee Childs karaktär som är en före detta militärpolis och som driver runt i USA). Han paras ihop med Margrethe Franck från underrättelsetjänsten och efter ett tag så blir det en skön dynamik mellan dem vilket lyfter boken. 

Själva fallet har lite olika dimensioner. Därav längden gissar jag. Det är inte bara en enkel deckare utan historien blir lite mer komplicerad allteftersom.

Jag lyssnade mestadels på boken men gick även över till e-boken ibland. Det är så smidigt med vissa böcker på Storytel medan ibland har de två separata böcker, en för ljudbok och en för e-bok, som inte har koll på var man är när man växlar.

Jag kommer definitivt fortsätta med serien men ser tyvärr att böckerna som kommer efter den här är ännu tjockare. Det gör nog att jag kanske väljer att läsa dem istället för att lyssna. Däremot tycker jag att deras omslag är väldigt vackra. I synnerhet på de senare böckerna.

Betyg 4- av 5.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar