onsdag 20 mars 2019

Jellicoe Road av Melina Marchetta

En väldigt berörande roman som till slut blev läst!

Handling: Som barn överges Taylor på 7-Eleven av sin mamma. Sex år senare börjar det förflutna komma ikapp henne då ännu en person i Taylors närhet försvinner, och en annan återvänder. Samtidigt pågår gängkriget på Jellicoe internatskola för fullt och ett manuskript visar sig innehålla nyckeln till Taylors förflutna. Vilka var barnen som var med om det fruktansvärda för 22 år sedan? Är deras öden sammanflätade med Taylors?


Den här har legat och väntat några år på att bli läst. Först blev den otroligt hyllad. Sen blev reaktionerna mer blandade. Många gillade den medan vissa inte en orkade läsa klart den. Och hos mig blev den liggandes. Länge.

Jag ska vara ärlig att säga att jag vid något tillfälle i början av boken funderade på om jag skulle fortsätta läsa. Det gjorde ont att läsa om Taylor som i början kändes så ledsen och förvirrad och hela hennes värld kändes orolig. Och jag har lite svårt för när huvudpersonen inte har koll utan dess förvirring speglar läsningen. Men eftersom vissa tipsat om att det vänder efter ett tag så läste jag på och sen var det ingen tvekan längre utan jag hade då svårt att släppa den.

Taylor är en fin tjej och jag tycker om att läsa om hur hon tvingas växa med en uppgift som hon måste ta över samtidigt som hon oroar sig för Hannah som bott på skolans område och varit den som givit henne extra stöd. Hannah som plötsligt försvunnit utan att meddela henne vart hon tagit vägen. Taylor växlar mellan att ibland gå in i sin egna värld och ibland bli så väldigt klok. Lika svajigt som tonåringar verkligen kan. Dessutom öppnas en värld för henne som hon inte sett så mycket av.

I boken finns en parallellhistoria i form av ett manuskript som vi får ta del av lite då och då och inte på något strukturerat sätt, vilket är en del av grejen. Vissa saker förstår man rätt snabbt medan vissa saker tar längre tid. En del av boken handlar om Taylors jakt på sanningen som sakta börjar gå upp för henne.

Jag är glad att jag läste boken och jag tycker författaren gjort ett väldigt bra jobb när det gäller  miljöbeskrivningar i synnerhet. Jag känner att jag verkligen kan måla upp skolmiljön framför mig och alla de olika platser som beskrivs när de kör sitt väldigt allvarliga spel mellan de olika gängen.

Boken hör till mina hyllvärmare och får slutligen betyget 4 av 5.

3 kommentarer:

  1. Jag gillade denna väldigt mycket. Ända från första sidan, tror jag. Gillade stämningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg det. Som tur vad gav jag inte upp utan fastnade rejält efter en stund.

      Radera
    2. Alltså, som att inte kunna släppa den :-).

      Radera