torsdag 5 september 2019

Stormvarning av Maria Adolfsson

Andra boken i serien Doggerland!

Handling: Det är juletid när en man hittas död på Doggerlands nordligaste ö Noorö. Karen Eiken Hornby kastar sig in i utredningen, lättad över att slippa julfirandet. När ytterligare ett mord sker framträder kopplingar till ett lokalt whiskydestilleri, men Karen oroas mest över om hennes lindrigt laglydiga släktingar är inblandade. Det blir en svår balansgång mellan hennes privata jag och rollen som polis.


Uppläsare: Angela Kovács

För två och en halv månad sen lyssnade jag på första boken i serien - Felsteg vilket gav mersmak. Så därför tog det inte lång tid innan jag tog mig an även denna - som också är en av de nominerade i Bonniers bokklubbars Årets bok 2019.

Jag gillar Karen som person. Hon både älskar att ha folk nära men ibland blir det för mycket och hon behöver tid för återhämtning. I första boken fick vi veta en del och jag tycker att det var bra återgivet här så även den som hoppar på serien direkt kan lära känna henne på ett bra sätt.

Jag gillar verkligen beskrivningen av Doggerland. Hade det bara funnits kvar hade det ju kunna vara så här. Samtidigt blir det lite konstigt när allt bara är påhittat med alla seder osv. Eller snarare att det är så naturligt att jag nästan blir arg för att det egentligen inte finns. Jag skulle definitivt kunna tänka mig att åka dit.

Deckardelen är också bra gjord och då i synnerhet med miljöbeskrivningarna. Trots att jag inte direkt gillar whisky blir jag lite sugen på att dricka lite medan jag lyssnar. Här kan det lätt bli en föreläsning istället för naturligt inbakat men jag tycker att Maria Adolfsson gör ett bra jobb här med en lagom nivå. Sen blir det en extra krydda med Karens släkt i närområdet. Samtidigt sker en del obehagligheter på hemmaplan och i det läget tyckte jag det var jobbigt att det var en ljudbok. Trots att jag aldrig varit utsatt så tycker jag att det är obehagligt att läsa/lyssna på sånt.

Sen finns det en grej i båda böckerna mot slutet som jag hoppas inte återkommer i nästa bok. Vare sig det beror på att huvudpersonen själv väljer att göra det eller om det bara sker. Jag ber om ursäkt att jag är lite vag här men jag vill inte spoila för mycket.

Jag vill fortsätta följa Karen och hennes kollegor och vänner och se vad som kommer ske så jag hoppas att det inte dröjer jättelänge till innan det finns en tredje bok.

Betyg 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar