lördag 14 september 2019

Ett enklare liv av Anna Fredriksson

Andra delen i serien om Pensionat Pomona!

Handling: Midsommartid i fiskeläget Kivik på Österlen. Lagom till semestersäsongen öppnar Sally äntligen sitt pensionat. Hon tvingas snart inse att det är mycket svårare än hon trott att driva en sådan verksamhet.

Dottern Josefin kämpar med sitt självhushåll, men drömmen om ett enklare liv är svår att upprätthålla när pengarna inte räcker. Till slut måste hon och pojkvännen fatta ett livsavgörande beslut.

Ensam i Köpenhamn saknar Vanja sitt barnbarn Josefin. Hon beger sig tillbaka till Kivik för att bli förlåten av Sally. Men finns chansen till försoning kvar?



Uppläsare: Marie Richardson

När första delen i den här serien kom så blev jag direkt nyfiken och efter att ha lyssnat på boken ville jag direkt ha fortsättningen. Men det är ju problemet när man är tidig med att vilja ta till sig en ny bok. Men så kom den tillslut!

Jag tycker minst lika mycket om andra delen i serien. I första boken handlade det om att lära känna dem - kvinnorna i tre generationer. Nu kom jag in i boken på ett annat sätt eftersom den delen är avklarad. Däremot lär jag känna dem betydligt bättre.

I den här boken känns det mer som Josefin, den yngsta av dem, är huvudpersonen. Hon lunkar på på gården med Harald men börjar tappa sig själv. Dessutom är det tungt att leva utan att ha något reservkapital. Fungerar det här i längden? Deras liv handlar mer om slitet på gården än dem själva.

Sally och Vanja har det tufft med sitt förhållande. Trots en viss acceptans finns det ändå så många frågor och känslan av svek. Samtidigt kämpar Sally på med sitt pensionat som nu öppnat för sommaren. Vanja kämpar också, men på sitt sätt och har nog rätt många spöken att kämpa mot samtidigt som hon både vill och räds komma nära Sally.

Jag tycker verkligen om den här boken också. Dels för att det handlar om människor med ett bagage. Men också för att det finns så många andra delar i boken som handlar som jag gillar som mat, fika, odling, konstnärskap och så vidare. Det finns delar som får mig att fungera på slit- och slängsamhället. Men också på relationer och hur svårt det är att kommunicera ibland. Jag kan inte säga att jag helt förstår mig på Sallys tankar men samtidigt har jag ju inte alls levt hennes liv.

Nu längtar jag helt klart efter den tredje och avslutande delen i serien!

Betyg 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar