söndag 1 september 2019

I en förvandlad stad av Per Anders Fogelström

Den fjärde boken i serien som startar med Mina drömmars stad!

Handling: Vi befinner oss nu i Stockholm under åren 1925-1945, tjugo år som rymmer en väldig förvandling i staden och dess människors liv. Andra världskriget får återverkningar även i Sverige. Allt fler bilar rullar på Stockholms gator, lägenheterna utrustas med dusch och toalett. Den okuvliga Emelie, som nu arbetar i affär, är familjens fasta punkt, men runt omkring henne går släktingarna sina egna vägar. Den borgerliga grenen av familjen kan njuta frukterna av stadens utveckling. Arbetarna märker också den nya tiden med växande arbetslöshet men de tar också del av de nya möjligheterna i det begynnande folkhemmets större trygghet. 

Det har nu gått 65 år sen den första boken började och vi får följa personer som härstammar från personerna som är med i första boken plus några som tillkommit.

Det är en intressant studie i Stockholms utveckling. Genom de olika personerna får vi se de lite mer välbärgade, de vanliga arbetarna och de riktigt fattiga och även kriminella. Emelie är på många sätt en jag gärna läser om eftersom hon varit med så länge och kämpat för många av dem. Vissa namn får vi inte följa lika ofta och där måste jag ibland stanna upp och tänka vem de var släkt med. Men det är egentligen inget problem, det är mest att jag vill ha koll själv. Trots att det är rätt många personer vi får följa mer eller mindre så tycker jag att Fogelström ändå lyckas ge dem tydliga personligheter. Även fast många av dem är helt vanliga människor.

En som tillkommit allt mer i historien är den första Hennings barnbarnsbarn Henning och jag misstänker att han kommer få en hel del plats i den femte och sista boken (som ligger hemma och väntar). Hennings far jobbar inom politiken och delvis genom honom får vi följa de politiska strömningarna.

Egentligen vill jag redan nu börja läsa den sista boken men jag behöver läsa lite lånade böcker först.

Betyg 4,5 av 5. 

2 kommentarer: