måndag 14 oktober 2019

I backspegeln av Leif Östling

En mycket intressant bok!

Handling: Under nästan fyra decennier var Leif Östling verksam på buss- och lastbilsföretaget Scania. Mot bakgrund av såväl historiskt monumentala skiften som tekniska språng och konjunkturers svallvågor, utvecklades den person som för många idag är välkänd för sitt framgångsrika ledarskap och sina starka åsikter. Däremot är det få som känner till bakgrunden till de stora framgångarna, filosofin bakom företagandet och relationen till den långvarige ägaren Wallenberg. I boken skildrar han öppenhjärtigt bland annat maktspelet och motsättningarna inom Wallenbergsfären när Volvo försökte ta över Scania, Volkswagens långvariga relation till företaget, och hur allt ställdes på sin spets, gång efter annan. 

Boken är lika mycket en biografi som det är en berättelse om förhållandena i det svenska näringslivets innersta kärna; om affärer, makt, spel och ansvar. Men det är också en skildring om hur medmänsklighet och värderingar alltid vinner i längden. Leif Östling berör också tiden som ordförande i Svenskt Näringsliv och utvecklar resonemanget kring uttrycket "Vad fan får jag för pengarna?"


Den här boken fick jag när jag fyllde år av en av mina morbröder. Vi jobbar nämligen båda på företaget i fråga. Just på grund av det har jag svårt att veta hur intressant boken är för andra utan koppling till branschen eller företaget, men för mig var den oerhört intressant och spännande att läsa. Jag har vuxit upp i närområdet och därför har Scania alltid funnits där. Det är ofta reportage i lokaltidningen och jag har även sommarjobbat där i ungdomen.

Leif Östling var en mycket respekterad VD och många förvånades över uttrycket "Vad fan får jag för pengarna?" Det speglade inte alls känslan som vi haft från honom. När jag sen lyssnade på hans sommarprat så kändes hans förklaring äkta. Och ännu mer efter att han läst den här boken.

I början av boken var det många namn och med dem, var de härstammade ifrån vilket roade mig. Karaktären bedöms ibland utifrån sin uppväxtort. Jag känner igen mycket av det som nämns i boken - som när Östling såg till att det blev ordentligt uppstädat i produktion som en start på "the Toyota-way" eller att jobba Lean. Allt som inte skulle vara där skulle städas bort och allt skulle skrubbas rent. När jag sommarjobbade där första gången var det inte särskilt rent och det låg porrtidningar på toaletterna och toplessbilder uppsatta lite här och var. Men allt sånt försvann sen. Men jag minns även Saab-affären, försöket Volvo gjorde att köpa Scania, fyradagarsveckan när det var lågkonjunktur osv. 

När jag läser boken så inser jag vilket spel som pågår och som vi vanliga arbetstagare inte har en aning om. Hur svårt det är att veta vilka man kan lita på. Det är verkligen inte vem som helst som klarar ett sånt jobb med allt vad det innebär. Att hantera de olika konjunkturerna och politiska vindarna men även hur storägare styr. Eller när andra företag vill köpa upp en. Jag undrar så efter att ha läst boken hur Scania sett ut om inte Volvo försökt köpa Scania då för ett antal år sen. Det som till slut ledde till att Scania köptes upp av Volkswagen. I alla fall verkar det vara en lång kedjereaktion efter det.

Något Östling själv nämner i slutet av boken är hur få kvinnor som finns med i den. Och ja, de är verkligen sorgligt få. Det har blivit bättre men jag tror det kommer dröja innan det är jämställt i den branschen på den nivån. Personligen har mina närmaste chefer varit lika många kvinnor som män på företaget och det uppskattar jag. 

Nu är det ju Östlings egna ord i boken så vi får höra historierna ur hans perspektiv med allt vad det innebär. Och de flesta historier har ju flera sidor.

Boken är lättläst men innehåller ändå rätt många olika saker som han upplevt. Och jag tycker att han går rätt lagom mycket in på det. Tillräckligt för att få en bra bild men inte så pass att vi som jobbar betydligt längre ner i hierarkin inte kan förstå vad som faktiskt händer.

Mitt betyg blir 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar