söndag 20 oktober 2019

Under nio nätter av Denise Rudberg

Den nionde boken om Marianne Jidhoff.

Handling: En varm sommarkväll sitter en man på sin balkong när han plötsligt hör ett konstigt ljud - ett desperat rop, en duns, sedan tystnad. Han ringer 112 men räddningstjänsten kommer aldrig. När han går och lägger sig känns det som att han har inbillat sig hela händelsen. Fem år senare blir Marianne och hennes specialteam kontaktade för att utreda ett gammalt självmord begått av mannen till en känd livsstilsprofil. Samtidigt börjar profilens nuvarande sambo att känna sig hotad. Privat får Torsten det riktigt körigt när hans exfru plötsligt ringer på dörren och behöver tillfälligt tak över huvudet. Marianne hamnar på en stökig middag som resulterar i en ny bekantskap hon helst velat vara utan. Även Augustins liv är ställt på kant och han grubblar intensivt över de stora frågorna.


Uppläsare: Anna Maria Käll

Trots att det är en deckare med mord så myser jag mestadels medan jag lyssnar på boken. Jag tycker verkligen om att hänga med människorna som ingår i serien. Det är den stora njutningen. Och de gillar ju dessutom matlagning och delikatesser av olika slag och har en skön gemenskap.

I det här fallet känns det som att inspirationen till händelserna här kommer från ett rätt modernt fall. I alla fall finns det likheter med ett som finns i en av alla poddar om rättsfall. Men det är självklart massa som inte stämmer också. Jag tycker dessutom att det finns en viss röd tråd i några karaktärers personligheter men på olika nivåer.

Min största invändning till boken är att den är alldeles för kort (den inbundna boken är på ca 300 sidor). Jag vill hänga en längre stund med gänget och kommer sakna dem ett bra tag nu. I den här boken var det dessutom mest det gamla gänget som syntes även om de två nyare fick vara med lite på ett hörn. Och jag hoppas att vi framöver får lära känna dem bättre även om jag inte led av att inte få in mer på dem.

Boken får betyget 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar