söndag 6 oktober 2019

Mörkermännen av Jens Henrik Jensen

Andra delen i Oxen-serien!

Handling: Krigsveteranen Niels Oxen har flyttat från Köpenhamn. Nu bor och arbetar han under rumänsk identitet vid en avlägsen fiskodling på Jylland. Dold från omvärlden försöker han hantera sina minnen och trauman medan han lever i ständig beredskap. För han har en hemlighet som håller honom vid liv men som också kan döda honom. När en museichef mördas utlöses en lavin av våldsamma händelser, som även involverar Danmarks justitieminister. Några få skymtar en koppling till Oxen. En av dem är hans gamla partner, Margrethe Franck från Polisens underrättelsetjänst. Hon har letat förgäves efter Oxen i mer än ett år. När hon slutligen finner honom, förseglar hon hans öde. Och så bryter helvetet lös...


Första boken lyssnade jag på i våras. Men böckerna är så långa så den här gången ville jag testa att läsa boken istället för att mestadels ta den som ljudbok. Jag fick låna boken av en vän - vilket ledde till att jag fick en inbunden bok som kändes som en tegelsten i handen istället tyngdmässigt. Jag vet inte om det blev bättre... Både läsningen och lyssnandet har det varit trögt med, och istället har det mest blivit poddar en period (t.ex. Lomma Karlaplan där Anders de la Motte och Denise Rudberg pratar).

Men tillbaka till boken. Den börjar strax efter där den första slutade. Niels Oxen har rörde sig från Köpenhamn och hittar en fristad där han hjälper en gammal man. Många söker efter honom, både vänner och fiender. Och Oxens hållhake på sina fiender börjar allt mer luckras upp vilket gör honom till ett ännu större villebråd.

Jag är så kluven till boken. Det är en spännande intrig. Jag gillar verkligen Niels Oxen och Margrethe Franck och det gör mycket för serien. Men jag har svårt för konspirationerna som verkligen råder och att boken är så utdragen (ca 500 sidor). Men samtidigt är boken lättläst och spännande (lite motsägelsefullt). Nu tror jag att det största motståndet beror på att jag varit inne i en lässvacka generellt på grund av att jag inte haft så mycket ork och tid att läsa på helgerna då det löper på bäst i vanliga fall. Slutet är oerhört spännande och direkt när boken var slut ville jag ta upp nästa för att se hur det ska gå för dem... Så jag lär definitivt fortsätta med serien. Jag fick låna två böcker till varav den ena är en inbunden (= tegelstenstung). Och jag har inte bestämt mig om det blir ljudbok eller den lånade boken då - eller som e-bok kanske...

Betyg 3,5 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar