lördag 12 december 2020

Mellan djävulen och havet av Maria Adolfsson

 Den tredje delen i Doggerlandserien!

Handling: Världsartisten Luna befinner sig i hemlighet i Doggerland för att spela in sin första skiva efter tio års tystnad. Irriterande vacker och outhärdligt god trollbinder hon alla i sin närhet på festen som avslutar inspelningarna. Alla utom en sur kriminalinspektör som plötsligt känner sig gammal och trött.

Nästa morgon är Luna försvunnen.

Samtidigt faller ännu en kvinna offer för den våldsman som härjat huvudstaden.

Under några ovanligt varma vårveckor ställs kriminalinspektör Karen Eiken Hornby inför val som innebär skillnaden mellan liv och död både för hennes egen och för andras del. Val som tycks omöjliga.

Uppläsare: Angela Kovács

Både läsningen och lyssningen går trögt just nu. Så det tog lite tid att lyssna klart på den här. Men jag skyller mer på tiden på året än på boken.

Som alltid i sådana här serier är det trevligt att återse huvudpersonerna. Och här är dessutom Karen i samma ålder som mig vilket gör det lättare att åtminstone delvis identifiera mig med henne. Våra liv har däremot skilt sig väldigt mycket åt. 

Karen mår inte så bra och känner sig ovanligt trött och stingslig. Hon blir inte gladare av att se Leo vara betagen av världsartisten Luna som spelar in sin nya skiva hos Karens vänner. Dessutom härjar fortfarande våldtäktsmannen och mördaren som de har så svårt att hitta. Och mitt i allt detta försvinner Luna samtidigt som ett nytt offer för våldtäktsmannen hittas svårt skadad. Karen slits mellan de två fallen. 

Någonstans här mitt i fastnade jag i boken. Dels blev det en liten svacka där fokus var på Karen snarare än fallen och som sagt så går det mest trögt just nu. Men när upplösningen närmade sig så toklyssnade jag istället i ett antal timmar i sträck. 

Slutet innehöll tyvärr lite sånt som jag stör mig väldigt mycket på i vissa serier och som hänt i båda de två tidigare delarna av den här serien. Ett visst agerande av polisen kändes också lite väl oprofessionellt, i synnerhet en sak. Men så är det ju alltid i deckarserier. Och även poliser i verkligheten lär väl inte tänka helt logiskt alla gånger.

Jag tycker ändå om serien trots störningarna på slutet och jag hoppas att det blir fler delar av serien. 

Betyget blir en svag fyra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar