söndag 21 mars 2021

Innan ni tog oss av Lisa Wingate

En skrämmande berättelse!

Handling: Memphis, 1939. Tolvåriga Rill Foss och hennes fyra yngre syskon bor med sina föräldrar på en båt på Mississippifloden. När deras pappa tvingas ta deras mamma till sjukhuset en stormig natt lämnas Rill kvar för att passa syskonen tills främlingar helt plötsligt dyker upp. De sliter med sig barnen och placerar dem på barnhem, men syskonen är övertygade om att föräldrarna snart kommer för att hämta dem. Snart går det dock upp för dem att verkligheten är mycket brutalare än så.

Aiken, South Carolina, nutid. Åklagaren Avery Stafford råkar snubbla över oroväckande information och börjar nysta i sin familjehistoria. Vad var det egentligen som försiggick i Amerika mellan 1920 och 1950? Och hur är hennes familj inblandad i Georgia Tanns adoptionsverksamhet?

Jag har hört väldigt mycket gott om den här boken och velat läsa den länge. Boken växlar mellan en inte helt tydlig nutid och 1939. Avery besöker ett äldreboende med sin pappa som är senator, och träffar där på en äldre kvinna som av någon anledning dras till henne. Avery själv har nyligen pausat sitt vanliga liv för att stötta sin cancersjuka pappa som gör allt för att dölja cancern för omvärlden. 

Parallellt får vi följa en syskonskara som tvingas till ett barnhem för att i bästa fall adopteras bort till en bra familj. Just den här biten tycker jag att oerhört svårt att läsa om. Jag måste erkänna att det tog lite tid att komma igenom boken just för hur barnhemmet beskrivs. Egentligen påminner vissa delar om en P3 Dokumentär jag nyligen lyssnade på om barnhemmen i Rumänien under Ceaușescus styre. 

Genom att följa barnen och även Averys jakt på sanningen får vi sakta veta hur det gick för syskonskaran och kopplingen till den äldre kvinnan som Avery träffar på äldreboendet. Och även varför den gamla kvinnan dras till Avery.

Egentligen tycker jag inte om någon av världarna jag läser om. Vilket i sig är väldigt tänkvärt. Men de i modern tid gör det i alla fall mer eller mindre av fri vilja. Det här är en bok som kommer hänga kvar rätt länge och som även kan vara en utmärkt bok att diskutera. Jag gillar också att det bygger på verkliga händelser. Inte så att just dessa barn fanns i verkligheten men däremot Georgia Tann och hennes barnhem och metoder.

Det som drog ner boken för mig var att mina förväntningar var så otroligt höga efter alla positiva omdömen jag sett. Och även om jag verkligen gillade Avery så hade jag svårt för hur deras liv såg ut och hur viktigt det är med fasaden. Det är verkligen inget liv för mig.

Betyget blir 4+ av 5!

2 kommentarer:

  1. Tyckte också om den och så hemskt att den är baserad på sanna händelser! Satt och googlade lite om det efter att jag hade läst ut den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Och att det mörkades ned sen som det gjordes.

      Radera