tisdag 9 mars 2021

Crazy rich i Asien av Kevin Kwan

Som en modern askungesaga i Asien!

Handling: Välkommen in i en värld av excentriska karaktärer, svindlande miljöer och extrem rikedom. När Rachel följer med pojkvännen Nick till Singapore för att träffa hans familj förväntar hon sig en lugn resa. Men hon vet inte vad som väntar henne. Plötsligt är hon indragen i en virvelvind av dyr champagne, snabba båtar och tävlingsinriktade brudtärnor. Nicks barndomshem visar sig vara ett palats. Som barn åkte han mer privatjet än bil och hans familj är en av världens rikaste. Rachel och Nick bjuds in till årets största och mest påkostade bröllop som i månader har dissekerats av skvallerpressen. Nick är bestman och visar sig dessutom vara en av Asiens mest eftertraktade ungkarlar. Och Nicks ömma mor är inte säker på att Rachel är rätt för honom.

Jag har varit nyfiken på den här rätt länge delvis för att den nästan bara utspelar sig i Singapore. Men först nu vid bokrean i år köptes den in och blev snabbt läst. Jag brukar sällan orka läsa på vardagskvällarna men den här gången blev det flera kvällar trots att jobbveckan var ovanligt intensiv. 

Jag har sett boken beskrivas lite som en såpa och kan lätt tänka mig den som det. Vi får följa väldigt många personer och jag har klarar inte av att ha koll på hur alla är släkt. Men jag har koll på de närmaste och sen spelar det ingen roll på vilket sätt de mer avlägsna är släkt. Men alla är otroligt rika och lever därefter förutom Nick. Och huvudpersonerna är ändå Nick och Rachel och till viss del Nicks kusin Astrid. De övriga runt om känns mer som att de är med för att visa vilken värld som Nick kommer ifrån. Och för att skapa drama!

Rachel och Nick har varit ihop i närmare två år men de lever som klassiska akademiker i New York. Rachel vet inte så mycket om Nicks bakgrund mer än att han har massa släktingar i Singapore och hon har även träffat hans kusin Astrid. Men hon tror att han är lite vem som helst. Nu ska hans bästa vän gifta sig där han ska vara bestman  och han vill passa på att visa Rachel sitt Asien. Rachel går med på att ta en längre semester med start i Singapore för att gå på bröllopet. Föga anar hon vad hon gett sig in på. Och att Nicks släkt är allt annat än vanlig.

Av alla personer som vi får följa så gillar jag bäst Rachel och Nick, Rachels kompis Peik Lin och Nicks kusin Astrid. Majoriteten av de övriga är hemska men vissa kan ändå vara rätt underhållande. Det blir som sagt en rejäl chock för Rachel när hon sakta förstår hur rik Nicks släkt är. Och jag måste säga att hon är betydligt coolare än jag någonsin skulle vara i henne ställe. Ställena och kläderna som beskrivs känns helt makalösa och samtidigt som jag fascineras blir jag också rätt äcklad över slöseriet och attityden.

Det här är den första delen av tre böcker där bara den här är översatt till svenska. Men just nu är jag så inne i historien att jag gärna testar att läsa nästa del på engelska. Trots att det finns två delar till i den här serien så går det utmärkt att läsa bara den här. 

Betyg 4+ av 5.

5 kommentarer:

  1. Jag har bara sett filmen och till och med den var bra 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag började leta efter filmen och insåg att den finns på CMore - som vi för ovanlighetens skulle kan se eftersom Telia har frivisning under några dagar. Början av filmen är väldigt lik början av boken i alla fall.

      Radera
    2. Och nu har jag hunnit se filmen :). Huvudstoryn stämmer rätt bra men den skiljer sig också på vissa saker som ändå hör till huvudstoryn. Jag gissar att det beror på att det finns två böcker till men inga mer filmer.

      Radera
    3. Böckerna brukar ju innehålla mer, oftast. Mycket försvinner när man ska trycka in en hel bok på två timmar. Jag har ju alltid problem att komma ihåg hur både böcker och filmer slutar, men var filmen liksom avslutad? Eller finns det ett upplägg för en fortsättning? Jag brukar ju skriva det i mina inlägg, men på denna har jag inte skrivit någonting om det.

      Radera
    4. Min känsla var ett avslut och inte en fortsättning av filmen. Men sen kan man ju aldrig vara helt säker. En väldigt avgörande händelse hände i filmen i slutet men som inte finns med i boken. Relationen med Nicks mamma skiljer sig också åt vid sluten.

      Radera