lördag 6 mars 2021

Brevvännerna av Eli Åhman Owetz

Om att ha fastnat mitt i livet!

Handling: Vid första anblick har Malin allt man kan önska sig. Ändå är hon inte lycklig. Hennes äktenskap går på rutin och hon saknar närhet och någon att prata med. Veckans höjdpunkt är när bokbussen kommer till byn och romanerna som hon kan fly verkligheten med. Erik har nyligen flyttat från Stockholm till idylliska Roslagen efter att ha hamnat vid ett vägskäl i livet. I en lånebok hittar han av en slump några utrivna sidor ur ett anteckningsblock. De handskrivna orden om förlust och längtan gör honom nyfiken. Vem är kvinnan som har skrivit dem?

En anonym brevväxling, via bokbussen, tar sin början. Sakta växer allt starkare känslor fram mellan två människor som vågar öppna sig förvarandra. Men kan man verkligen falla för någon man bara brevväxlat med? Och hur vet man om det är rätt att riskera allt för att följa sina känslor?

Jag har länge varit tveksam till att läsa den här. Kanske för att jag inte riktigt visste vad jag skulle tycka om boken när den handlar om att bli förälskad trots att Malin är gift. Jag har tidigare läst Anna-Lisas Antik av samma författare som jag lyssnade på men inte helt föll för. Men jag är osäker på om det berodde på att den inte fungerade för mig som ljudbok eller om det var boken i sig.

Men nu blev den här köpt på bokrean och efter att ha börjat läsa den så kunde jag knappt släppa den utan läste ut den samma dag. Malin är en person som är lika gammal som mig och vi älskar båda att läsa. Men sen ser livet rätt olika ut för oss. Tack och lov.

Boken griper definitivt tag i mig och jag ser även vissa miljöer framför mig som Norrtälje bland annat. Eftersom Malin började tidigare än mig med barn har hon hunnit till tiden efter barn där hon och maken bara lever på som vänner. Dessutom har hon inte längre gårdens djur att syssla med eftersom de avvecklat den delen så hon är rätt vilsen och vet inte alls vad hon duger till längre. Sen gillar jag att även om det här är en fristående bok så finns karaktärerna med på sidan av från tidigare böcker. Och likaså i boken efter.

Jag tycker att vi verkligen får en stor förståelse för Malins situation och frustrationen hon upplever. Hennes man är nöjd så länge hon sköter markservicen. Så det är lätt att förstå att uppmärksamheten från en annan väcker upp något i henne. Boken väcker tankar på hur relationer fungerar och hur viktigt det är att prata om sånt man inte är nöjd med. Men också hur svårt det kan vara ibland. Och just dessa tankar gör att jag uppskattar boken extra mycket.

Som helhet tyckte jag verkligen om boken men hade lite kluvna känslor för slutet. 

Betyg 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar