tisdag 23 mars 2021

Breven från E av Pernilla Lindroos

En fin feelgood!

Handling:  Tänk att du tvingas umgås med två kvinnor som du inte känner att du har något gemensamt med. Det är vad som händer Amanda, Klara och Jenna. Tre åländska kvinnor som helst vill fortsätta att tiga om sitt förflutna när de en dag får varsitt brev från den nyligen avlidna väninnan E. Hon utmanar dem på ett sådant sätt att kvinnorna häpnar. Jonna, som praktiskt taget bor på krogen och varje helg vaknar upp i en ny säng, ska vara utan sex ett halvår. Amanda, vars dotter flyttat hemifrån och som varit singel och levt i celibat i många år, ska börja dejta och den upptagna mamman och hustrun Klara ska ge sig själv tid att skriva en novell. Om vadå? Dessutom ska kvinnorna stötta och peppa varandra. Det är som bäddat för dramatik. Hemligheter har en förmåga att bubbla upp till ytan. I synnerhet de hemligheter som man delar med andra.

När jag började läsa den här tänkte jag direkt att författaren blivit inspirerad av Åsa Hellbergs Sonjas sista vilja där tre kvinnor får brev från deras döda väninna och får alla lite olika uppdrag. Men sen skiljer sig förutsättningarna åt rätt mycket eftersom Sonja var en mycket rik kvinna medan den här boken kanske är lite mer verklig. 

Jag gillar verkligen att boken utspelar sig på Åland. Jag ser flera av platserna framför mig vilket gör att boken blir lite mer intressant för min del. Inte för att jag bor på Åland utan för att jag varit där regelbundet under de senaste åren och har även svärmor boendes där. 

I början har jag väldigt svårt att skilja Amanda, Klara och Jenna åt. Egentligen är de väldigt olika men det är korta snabba kapitel med bara lite information åt gången. Plus en lite splittrad läsning. Men så fort de börjar träffas blir det så mycket tydligare när jag får se dem via de andras ögon. 

Jag föredrar helt klart feelgood med lite svärta och i den här finns det faktiskt lite av både svärta och humor. Mest svärta men Jenna gör att boken lättas upp en del. Det är tydligt att ingen av kvinnorna mår särskilt bra och de hanterar det på väldigt olika sätt. Mycket för att de är så olika som personer också. Klara är den som är jobbigast att följa eftersom hennes dåliga mående blir så tydligt snabbt. 

Det här är på många sätt en klassisk feelgood som är väldigt lättläst. Men jag måste erkänna att jag blev engagerad i dem alla tre. Även Jenna som jag nog skulle ha minst gemensamt med i verkliga livet blev extra minnesvärd. Och människorna runt kvinnorna gjorde också att det var ett driv i boken.

Mitt betyg blir 4- i kategorin feelgood.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar