måndag 5 april 2021

Arvet av Yrsa Sigurdardóttir

Första delen i serien om Freyja och Haldur!

Handling: En kvinna hittas mördad i sitt hem i Reykjavik, och enda vittnet är en liten flicka som polisen hittar gömd i rummet där mordet skedde. Hon är så chockad av händelsen att hon har slutat tala. Kriminalpolisen Huldar står handfallen inför flickans tystnad. Han vänder sig till psykologen Freyja som har stor erfarenhet av att arbeta med traumatiserade barn. Freyja är skeptisk till polisen i allmänhet, och Huldar i synnerhet. Men hon är fast besluten att skydda flickan. Det kan bli svårare än någon av dem först anar. Mördaren lämnar kryptiska ledtrådar till dem, men klarar de av att tyda dem innan nästa offer skördas?

Den här boken passade utmärkt som påskekrim. Efter den här har jag påbörjat ytterligare två deckare. En som jag läser och en som jag lyssnar på. Men jag lär inte hinna klart med dem innan påsken är över.

Jag har definitivt en dragning till böcker som utspelar sig på Island. Även om just Ragnar Jónassons serie inte lockade mig till att läsa mer. Medan jag däremot redan läst flera böcker av Yrsa Sigurdardóttir som jag uppskattat men då en annan serie. 

Det som jag inte var beredd på var hur vidriga morden skulle vara. Och ja, inte helt oväntat blir det mer än ett. Det som väger upp är huvudpersonerna Freyja och Haldur. Båda är intressanta och sympatiska men ingen har det särskilt lätt i livet av olika skäl. Antingen personligt eller i jobbet. Majoriteten runt dem som vi får lära känna lite mer verkar inte ha det särskilt enkelt - eller verkar inte var så roliga personer direkt. Det finns verkligen en hel del misär och olyckliga människor här.

Trots de vidriga morden och att jag kan känna en viss trötthet mot den här typen av mördare så tycker jag att boken ändå knöts ihop på ett bra sätt. Och gav en förklaring till mördarens start av det hela. Trots att boken var i mörkaste laget vill jag definitiv läsa vidare. Nästa bok i serien heter Straffen och nu har precis tredje boken kommit ut - Upprättelsen. 

Betyg 4 av 5 i klassen deckare.

2 kommentarer:

  1. Jag fick andra delen i den här serien när den kom och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Men nu på bokrean så köpte jag första delen så nu kan jag börja läsa 🙂

    Jag känner mig nog också ganska klar med groteska mordfall och vill nog att det ska vara mer trovärdigt nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du som kommer att tycka om den här boken. Även om morden är groteska så tycker jag inte att det är ett frossande kring dem som t.ex i Keplers böcker.

      Radera