tisdag 27 april 2021

Handbok för introverta av Linus Jonkman

Om att vara introvert ur lite olika perspektiv!

Handling: Tycker du att kontorslandskap är en plåga, eller trivs du med bruset från kollegorna? Älskar du spontanbesök en ledig söndag, eller gömmer du dig som en vålnad bakom gardinen tills dörrknackarna försvinner? Längtar du till nästa mingel, eller rullar du dig hellre i nässlor än går dit?

Detta är en kunskapsinjektion avsedd att hjälpa introverta att komma till sin rätt inom tre av livets arenor: karriär, familj och relationer. Den är lika mycket för dig som är introvert som den är för dig som är ambivert eller extravert. Det är en samling av forskning och anekdoter, tips och råd för att stötta upp den introverta dimensionen - en handbok som med humor och djup avhandlar det psykologin beskrivit som "modern av personlighetsdrag".

För snart sex år sen läste jag Linus Jonkmans bok Introvert - Den tysta revolutionen där jag fick en hel del uppenbarelser. Och en bättre förståelse för hur jag faktiskt fungerar. Däremot kan jag precis som Jonkman säger, känna att det är mer accepterat att vara extravert än introvert här och det kan få mig att känna mig lite ledsen ibland. Det som också är viktigt och som nämns flera gånger att vara introvert är INTE samma sak som att vara blyg, deprimerad eller inte klara av att vara socialt kompetent. Det enda är att extraverta ofta lär sig det sociala spelet snabbare eftersom de befinner sig i sådana situationer mycket tidigare och mer. Sen handlar det om uppfostran och att även ha en vilja att föra sig i sociala sammanhang.

När nu den här boken kom kände jag att det var dags för en uppfräschning. Boken består av fyra delar. Kunskapsinjektion - introversion och extraversion, Karriären, Familjen och Relationerna. Och för min del var det den första halvan av boken som var intressantast och mest relevant (eller de två första delarna). Jag får för mig att första delen känns mer faktamässig än den förra boken och enligt någon kommentar jag sett Linus Jonkman skriva så var det förlaget som ville ha det upplägget på den förra. Den här har däremot tydliga källor. Och jag märker att jag vill återkomma till rätt många sidor i första halvan. Det är verkligen intressant med forskningen som gjorts och hur dopaminet gör oss olika när det gäller graden av intraversion/extraverion. Eller snarare toleransen för dopaminet. Jonkman går även igenom flera olika delar inom introversionen och det finns även lite test där man kan se var man själv ligger.

Linus Jonkman går även in på personlighetstestet Big Five (Femfaktorteorin) som verkar vara det mest erkända testet nu för tiden och som är gjort för att fungera över hela världen. Där undersöker man Öppenhet, Samvetsgrannhet, Extraversion, Tillmötesgående/Vänlighet och Neuroticism. Och det är såklart i delen om Extraversion man mäter om man är introvert, ambivert eller extravert.

Under delen om karriären funderar jag mycket över både arbetslokaler och människor runt mig på jobbet. Jonkman tar upp flera olika personlighetstyper på chefer och kollegor och hur synen på dem kan vara - både första intrycket och även på ett längre perspektiv. På mitt jobb kommer kontorsmiljön göras om rejält och vi får se hur det kommer att gå då vi förväntas sitta hemma flera dagar i veckan även efter pandemin. Samtidigt har vi ju ofta möten med många andra grupper och de sämsta mötena är där några sitter i ett mötesrum och några sitter på distans. Dels för att tekniken krånglar så mycket mer i ett mötesrum och dels för att det är frustrerande att inte kunna skriva på tavlan i mötesrummet. Eller se minspelen på dem som sitter samlade. De som sitter ihop kan ofta interagera på ett annat sätt.

Jag upplever att förra boken var aningen mer humoristisk (oftast på de extravertas bekostnad). Men det gör mig inget att den här känns lite mer fakta-aktig. Och humorn skiner igenom även här men inte lika mycket. 

Andra halva av boken känns mer personlig och bygger mycket på Jonkmans egna erfarenheter som pappa till tre barn och även dating-träsket. Även om det finns en hel del att ta på även där så blir det inte lika angeläget för mig som är i en relation sen länge eller som behöver brottas med barn med olika behov. Men visst reflekterar jag även över familjelivet här hemma.

Så min stora behållning av boken är den första halvan men det gör det ändå värt köpet av boken. Och när jag läser den känner jag att jag hoppas många läser den för att sen få en bättre förståelse för hur vi fungerar. Även att chefer läser dessa böcker för att få en bättre förståelse för hur olika människor behöver olika förutsättningar för att prestera så bra som det går. 

Betyg 4 av 5.

2 kommentarer:

  1. Kommer nog läsa den här så småningom! Tyckte mycket om Introvert - Den tysta revolutionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan jag rekommendera den här. I synnerhet om man vill ha en delvis repetition men ändå få lite nytt.

      Radera