söndag 16 maj 2021

Frälsaren i Burlington av David Baldacci

Den femte boken om Amos Decker!

Handling: FBI-agenten Amos Decker minns allt. Det betyder inte att han vet allt, inte ens allt om sitt eget förflutna. När han besöker hemstaden Burlington i Ohio tillsammans med FBI-kollegan Alex Jamison konfronteras han av en till synes okänd man. Namnet däremot känner Decker genast igen: Meryl Hawkins.

Hawkins var Amos Deckers första mordfall. Åren i fängelse har fått Hawkins att åldras till oigenkännlighet. Trots att han nu är döende hävdar han fortfarande att han blev oskyldigt dömd för mord. Kan Decker ha gjort ett misstag för alla dessa år sedan? När han börjar gräva in i det gamla fallet hittar Decker en koppling till ett nytt brott ett brott som han kanske fortfarande kan stoppa.

När jag läser en bok som som är lite av det mörkare stuket så kan jag parallellt ta en ljudbok som är en sådan där jag inte behöver tänka utan bara följa med. Och en sådan serie är David Baldaccis serie om Amos Decker som passade bra medan jag läste den mer känslomässigt tunga boken Vinteräpplen av Josefine Sundström.

Amos är tillbaka i Burlington för att besöka sin dotters grav under en dag som skulle ha varit hennes födelsedag. Han blir då uppsökt av en äldre man som visar sig vara någon han själv var med och satt i fängelse när han var ny på mordroteln. Mannen hävdar att han faktiskt var oskyldig och vill att Amos Decker kollar upp fallet igen. Decker tror inte på mannen men efter att ha sökt upp honom en gång till inser han att något inte stod rätt till gällande morden som mannen var dömd för. Och trots att FBI behöver honom någon annanstans väljer han att stanna kvar i Burlington och utreda brotten på nytt - och nya fall som är kopplade till de gamla morden. Så än en gång går Decker sin egen väg.

Fallet är allt annat än enkelt men genom att gräva allt mer börjar Decker sakta närma sig sanningen. Men sättet de jobbar på känns väldigt udda eftersom de ständigt berättar för olika människor vad andra sagt vilket känns rätt farligt. Men jag vet ju också att det är en rätt osannolik deckare så jag köper det ändå. Även i den här boken nämns USA:s problematik med opioidepidemin som gjort mängder av människor drogberoende. Så även om boken i sig inte är ett litterärt mästerverk så finns det saker jag ändå lär mig av den (och efter att ha googlat på det). Och dessutom är den väldigt spännande så jag har ett antal trevliga och spännande timmar med den.

Redan i förra boken hände det lite med Decker och även i denna finns det saker som påverkar hans beteende. Det gör honom mer intressant och även att hans skada är lite mer oförutsägbar.

Betyg -4 i klassen deckare/thriller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar