fredag 7 maj 2021

Ciderträdgården av Veronica Henry

En feelgood som väcker sug efter cider.

Handling: Dragonfly Farm har varit ett hem och en tillflyktsort för generationer i familjen Melchior ärkerivaler med familjen Culbone, den förmögna släkten som bor på andra sidan floden. Livet där styrs av årstiderna och av cidertillverkningen, och alla faller för gårdens förtrollande charm.

För kusinerna Tabitha och Georgia har gården alltid varit ett andra hem. När en tragedi drabbar deras älskade gammelfarbror Matthew, verkar det som om platsen de alltid tillhört, nu kommer att tillhöra dem

Men testamentet avslöjar att en tredjedel av Dragonfly Farm har testamenterats till en fullkomlig främling. Gabriel Culbone har ingen aning om varför han får ärva, eller vad han har för koppling till gården eller till familjen Melchior.

När de första äpplena börjar falla av träden inför ciderskörden kommer Dragonfly Farm då att börja avslöja sina hemligheter?

Jag har tidigare läst två böcker av Veronica Henry - Familjereceptet och Jul i strandhuset. Jag tyckte väldigt mycket om Jul i strandhuset så där ser jag fram emot en fristående fortsättning - Sommar i strandhuset och det verkar även finnas två tidigare böcker men då bara på engelska. Det här är i alla fall en helt egen bok som inte verkar tillhöra någon serie. 

Jag tyckte som sagt om Jul i strandhuset men det kanske berodde på att jag är närmare huvudkaraktären i ålder än Tabitha och Georgia och kan även lättare identifiera mig med henne ur andra perspektiv.

När jag väl kommit in i boken gick det mycket bättre. Då blev det mer fokus på miljön, släktförhållanden och relationer generellt. Och dessutom flera släkthemligheter som gjorde det lite mer intressant. Även själva gården och bakning av surdegsbröd och pajer fick mig att mysa lite extra.

Som helhet är det en mysig feelgood men den kommer nog inte stanna kvar så länge i mig.

Betyg: En svag fyra i klassen feelgood.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar