torsdag 14 oktober 2021

Den barmhärtige samariten av Cilla & Rolf Börjlind

Den sjunde delen om Rönning och Stilton!

Handling: Den som säger sig vilja hjälpa människorna behöver inte vilja världen väl.

Olivia Rönning är försvunnen. Snart förstår Lisa Hedqvist, hennes kollega vid Nationella operativa avdelningen, att hon måste ha förts bort mot sin vilja.

När Tom Stilton hör vad som hänt bestämmer han sig för att lämna sin självvalda coronakarantän ute i skärgården.

Tillsammans följer Lisa och Tom spåren till en enslig stuga. Men när de kommer dit står den redan i full brand, och senare hittas en förkolnad kvinnokropp i husresterna. Är det Olivia?

Mette Olsäter, deras pensionerade chef, har utsetts till samordnare för säkerheten runt leveranserna av covidvaccin. Det finns uppenbarligen någon som är beredd att göra vad som helst för att sabotera transporterna.

Den här boken passar utmärkt när läsningen går trögt. Eftersom jag känner karaktärerna väl så går det väldigt snabbt att komma in i boken. 

Underhållningsvärdet är som vanligt stort medan trovärdigheten kring polisarbetet återigen är nära noll. Men jag vet ju vad jag får när jag väljer att läsa boken (och ibland lyssna). Att en viss polis får jobba med ett mord där polisen verkade vara den enda närvarande på platsen vid mordet och dessutom hade anledning att vilja sätta offret ur spel. Jag kan tänka mig vad en försvarsadvokat skulle göra med den vetenskapen och bevisen från platsen som presenterades. Men nu är det fiktion och vi är inte med på eventuella rättegångar.

Boken är väldigt nutida där Covid-19 pågår för fullt och vaccinet är på gång att rullas ut. Så det är en välbekant värld. Den blir ännu mer obehaglig när den handlar om sabotage av vaccin och jag är glad att jag tagit mina två första(?) sprutor. 

Om man läser den här boken lär man ha läst de tidigare och vet ungefär vad man får. Det är en hel del spänning och även sköna återseenden av varierande karaktärer som t.ex Minken, Stilton, Mette och Mårten. Och en del oro för en viss persons hälsa. Tyvärr såg vi lite för lite av Abbas även om han fick vara med på ett hörn.

Trots det mindre trovärdiga i boken kring vad poliser får jobba med och vilka de bör ha kontakt med - eller ej så ger jag boken en fyra. Mycket för att den gav läsflyt under en trög period.

2 kommentarer:

  1. Jag var ju i fas i den här serien en väldigt kort stund... Om jag inte minns alldeles fel så har jag ännu inte läst den förra boken, men jag kommer dit 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så kan det gå. Och jag minns vad du tyckte om Olivia och jag kan bara hålla med. Det blir inte bättre. Men jag gillar de flesta runt om desto mer.

      Radera