torsdag 21 april 2022

Dagboken jag aldrig skrev av Jessika Devert

En humoristisk bok om en kvinna mitt i livet - och klimakteriet!

Handling: Tänk att du en dag får en dagbok av din dotter. Hon är drygt tjugo år gammal och nyfiken på hur det egentligen är att vara femtio. Du lovar att du ska skriva, åtminstone någon gång i veckan. Men vad finns det egentligen att skriva om? Hur spännande kan det vara att följa en femtioårig kvinnas liv i Göteborg?

Det blir mot alla odds ett fullspäckat år - som innefattar både livsbejakande vinkvällar i Göteborg och meditationsläger på Österlen. Klimakterievallningar och läkarjobb på Sahlgrenska. En trygg sambo och en tjugo år yngre (skitsnygg) AT-läkare. Och så var det det där med relationen till mamma och syrran ... Det är inte helt okomplicerat att vara mitt i livet.

Uppläsare: Klara Zimmergren

Boken utspelar sig i Göteborg och ljudboken blir uppläst av Klara Zimmergren som passar utmärkt här med både röst och dialekt. Nu har jag bara varit i Göteborg ett fåtal gånger (två gånger som vuxen?) så jag kan tyvärr inte säga att jag njuter så mycket av stadsbeskrivningarna som jag kan göra när Stockholm beskrivs (jag har aldrig bott i Stockholm men däremot pluggat där några år). 

Huvudpersonen är verkligen i min ålder. Egentligen hade det passat lite bättre att läsa den förra året rent åldersmässigt för mig men å andra sidan ligger jag efter henne när det gäller annat. Så det blev nog en bra kompromiss. Men jag kan ärligt säga att klimakteriet skrämmer mig efter att ha lyssnat på den här.

Jag kan inte säga att jag älskade boken. Just delen om AT-läkaren drar ner den en hel del och jag blir otroligt irriterad på hennes beteende där och utseendefixeringen. Det gör att jag har svårt att tycka om henne rätt länge. Det blir mycket bättre när fokuset läggs på annat som samborelationen,bonusbarnet, mamman och systern, kompisrelationerna inklusive en meditationsresa. Här finns det mycket att relatera till även om jag inte har bonusbarn eller har varit på en meditationsresa. Däremot blir jag rätt trött på supandet. 

För mig tog boken fart på riktigt under sista tredjedelen och jag var så nära att börja lyssna på nästa bok - Dagboken jag faktiskt skrev direkt när den här tog slut. Men lyckades hålla igen. Jag misstänker att jag behöver en paus från den här kvinnan så det inte blir för mycket. Däremot är jag väldigt säker på att jag kommer att lyssna på fortsättningen innan året är slut. Det finns ju en del saker som förblev olösta och jag vill gärna veta mer om hur det ska gå. 

Betyg 3+ och det hade varit högre om inte delen om AT-läkaren fått ta så stor plats.

2 kommentarer:

  1. Jag var inte heller särskilt glad i delen med AT-läkaren. Hade nog svårt att relatera till henne där. Egentligen när det gällde allt annat med, men där kunde jag i alla fall föreställa mig 🙂

    SvaraRadera