torsdag 12 maj 2022

Gräset är alltid blodigare på andra sidan häcken av Sofia Rutbäck Eriksson

Första delen i serien om Katarinas eminenta detektivbyrå!

Handling: Varför den spänningsälskande Katarina Zapp, 31 år gammal, arbetar med något så strukturerat som revision är egentligen en gåta. Men hon får dagarna att gå med hjälp av stora mängder choklad och detektivromaner som får ryggraden att krulla sig. När mystiska saker sker både på arbetet och hemma i grannskapet slänger hon sig rakt ut i det okända tillsammans med sin pensionärs-granne Greta. Äntligen får hon användning för allt hon lärt sig i böckernas värld. För är det inte så att hon är menad att arbeta med något helt annat än siffror?

Uppläsare: Ellen Jelinek

Jag blev nyfiken på den här boken när den kom men glömde sen bort den. Och nu finns det redan nio delar av den! 

Det här är en humoristisk mysdeckare med Katarina Zapp som huvudperson. Hon jobbar på en revisionsbyrå i Luleå samtidigt som hennes fantasi gör att hennes liv är allt annat än tråkigt. Eller det känns så i alla fall. Lyckligtvis verkar hon inte lida så mycket av sina infall, förutom en gång då. 

I början av boken finns det en stor igenkänningsfaktorer och lite extra för oss som jobbar på kontor och som mestadels suttit hemma under pandemin. Så jag ler en hel del där i början. Runt henne händer det sen lite olika saker. Som en försvunnen permobil, de nya mystiska grannarna och sen orimliga fakturor hos en kund som inte alls verkar stämma.

Sen blev boken för dråplig för min smak, i synnerhet när hon inte har koll på vad hon har på sig. Eller inte har på sig. För mig som har svårt för Bridget Jones-humorn så blir det lite fel. Så just den biten passar mig inte alls.

Samtidigt finns det kamratskap och en utforskarglädje. Jag tycker om vänskapen som finns där och de potentiella nya bekantskaperna som kanske dyker upp i fler böcker gissningsvis. Eftersom jag tycker om deckare så gillar jag ju såklart jakten på svaren på problemen som dykt upp runt henne. Men humorn blir lite för mycket för mig.

Betyget blir -3 och jag får se om det blir någon mer del för mig.

2 kommentarer:

  1. Lite nyfiken är jag allt... Kanske kan detta vara något att prova på om man behöver något kort och lättsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den skulle passa jättebra till det. Jag ångrar inte att jag lyssnade på den.

      Radera