söndag 8 januari 2023

Brännaren av M. W. Craven

Första delen i serien om Washington Poe!

Handling: En seriemördare bränner människor levande vid de förhistoriska stencirklarna i Storbritanniens Lake District. Han lämnar inga ledtrådar efter sig, och polisen är hjälplös.

När hans namn hittas inristat i de förbrända resterna av det tredje offret tas den avstängde kommissarie Washington Poe tillbaka i tjänsten och kastas in i en utredning som han inte vill ha något med att göra. Han paras motvilligt ihop med den lysande men socialt tafatta civila utredaren Tilly Bradshaw och det omaka paret upptäcker ett spår som enbart var menat för Poe.

I takt med att antalet offer ökar börjar Washington Poe inse att mycket mer står på spel för honom personligen i fallet än vad han kunnat föreställa sig...

Uppläsare: Niklas Engdahl

Jag har sneglat på den här boken länge och till och med gett bort den åtminstone en gång. När jag såg att Bokföring enligt Monika läst den fjärde boken i serien tänkte jag att det är dags. Så den här blev årets första bok.  

Egentligen är den här för brutal för mig mordmässigt. Men eftersom jag slipper vara med när tortyren och morden sker så går det ändå bra. 

Som alltid med en ny serie så är det ett gäng nya karaktärer man får lära känna. Jag gillar direkt både Washington Poe och Tilly Bradshaw. Och då i synnerhet Tilly Bradshaw som är deras analytiska expert. Sånt tilltalar alltid mig. De känns som ett klassiskt radarpar som kompletterar varandra. Sen börjar kanske Washington Poes karaktär bli lite väl vanlig i den här typen av serier där de har en tendens att dels ha en jobbig bakgrund på olika sätt och sen gå sina egna vägar lite väl mycket. Men det är ju samtidigt något som skapar spänning i den här typen av böcker. Boken har en tvist men jag önskar att jag hade blivit lite mer förvånad över den. Jag var också förvånad över hur mycket mer av boken som återstod när fallet kändes uppklarat.

Det här blev en bok som jag lyssnade på ovanligt snabbt så den är definitivt en bok jag har svårt att slita mig från. Så jag kommer att fortsätta med den här serien utan tvekan! Uppläsaren var nog ingen favorit i början men jag vande mig vid sättet att läsa och tänkte inte så mycket på det sen.

Betyg 4 av 5!

2 kommentarer:

  1. Det blev lite svettigt när jag såg att du hade postat en recension 😰 Det verkar ju ha gått bra i alla fall.

    Poe och Tilly är något av favoriter för mig och då speciellt Tilly. Jag är så svag för den typen av karaktär. Och böckerna blir nästan bara bättre och bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag förstår det. Men det blev en serie som jag definitivt kommer att fortsätta med. Och skönt att höra att de bara blir bättre. Men tvåans handling ger mig lite ångest.

      Radera