måndag 9 januari 2023

Flera sidor av oss av Karin Wallén

Förändringar under ett år!

Handling: Det är nyårsafton 1999 och Stockholm kokar av millennieyra. På en takterrass i Gamla stan står Mirja, en före detta såpaskådis, omgiven av festdeltagare och undrar när livet ska vända. I Birkastan skålar Erik in det nya årtusendet med ett tillkämpat leende trots att hans fru har lämnat honom. Och i en lägenhet med utsikt mot Observatorielunden går den pensionerade domaren Monika och lägger sig, redan före tolvslaget. Den första dagen på 2000-talet vaknar Mirja, Erik och Monika, fortfarande omedvetna om vad som väntar under det nya årtusendets första år, och hur deras liv ska flätas samman och förändras i grunden. Allt med hjälp av en videobutik, en väderstation och en väldigt speciell ek.

Den här boken har blivit liggandes några år här hemma. Jag såg att den rekommenderades av flera bloggare som jag följer och som har liknande smak men trots det så har den fått ligga till sig. 

Vi får följa tre väldigt olika personer under ett år med start vid nyår. Det känns som jag följer Erik och Mirja lite mer än Monika men att hon på något sätt blir personen som förenar dem vid flertalet tillfällen. Jag måste säga att mina tankar om Erik inte är särskilt höga i början. Men han är ju samtidigt rätt nere i botten eftersom han förlorat jobbet och dessutom har det tufft på andra sätt i sitt privata liv. Däremot växer han definitivt en hel del under året. Den kända Mirja är vare sig nöjd med sin relation till sambon (eller hans umgänge snarare) eller i jakten på roller. Det är en tuff bransch. Den ensamma Monika kämpar sina egna strider och får en oväntad bundsförvant!

Jag vill så gärna tycka att den här boken är något extra. Men för mig är det viktigt att jag känner lite extra för karaktärerna och här är det nog mest Eriks son som jag tycker bäst om. Och han är bara med lite här och där. Jag måste säga att jag ändå tycker att de alla göra en rätt bra resa under året som vi får följa dem. Så jag förstår att andra uppskattar boken mer än mig.

Betyg 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar