lördag 21 januari 2023

Vinterströmmen av Kamilla Oresvärd

Tredje delen i serien om Vargön!

Handling: En styckad man hittas i vattnet nedanför ruinerna av det gamla pappersbruket i Vargön. Allt som kan identifiera offret har noga avlägsnats från kroppen, förutom en detalj som gör att Mona Schiller tror sig veta vem han är. Om hon har rätt är alla i hennes närhet i fara, men om Mona berättar för polisen blir hon tvungen att avslöja den hemlighet hon bär på.

Uppläsare: Marie Richardson

I den här boken får vi till slut veta betydligt mer om vad som hände Mona när hon lämnade sin man och barn. Och vissa delar känns inte helt oväntade med tanke på antydningarna. Men det gick ju inte alls att veta på den detaljnivån. 

Jag är lite osäker på vad jag tycker om utvecklingen. Jag har blivit en person som föredrar pusseldeckare framöver psykologiska thrillers. Och den här boken blir faktiskt en hybrid av dessa och frågan är vad som kommer att hända framöver? Kommer serien att ändra stil?

Boken börjar i alla fall mer som vilken deckare som helst. Några i Monas närhet hittar en styckad man. Beskrivningen av en av delarna av mannen gör att Mona tror sig veta vem det kan vara. Men hon väljer att inte säga något till sin son Anton innan hon har mer bevis. Mest för att hon inte vill ha några följdfrågor. För då måste hon börja berätta om sitt förflutna med Alexander. 

Jag kan ju i alla fall säga att boken är oerhört spännande. Jag lyssnade på den mestadels men slutet var jag tvungen att läsa som e-bok eftersom den var så spännande/obehaglig (för mig som blir allt mesigare). Sen är det ju ett antal detaljer som jag stör mig över hur både Mona och poliserna hanterar ett gäng situationer. Men så är det ju för det mesta i deckare. Och det blir desto mer tydligt när huvudpersonerna kommer allt för nära gärningsmännen och kanske själva drabbas direkt eller indirekt. Och här föredrar jag helt klart att poliserna inte har en personlig koppling till fallen även om det allt för ofta i böckerna är motsatsen. 

Betyget blir trots allt en fyra (eller snarare -4). Jag sträcklyssnade många delar men gillar som sagt inte riktningen serien tar som det ser ut nu. Dels med den personen som varit med lite här och var i början och sen den som vi nu fick ta del av på riktigt här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar