onsdag 22 mars 2023

Söta, röda sommardrömmar av Christoffer Holst

Första delen om Cilla Storm!

Handling: Cilla Storm har just blivit dumpad av sin pojkvän. Hennes karriär som skvallerjournalist går inte riktigt som hon tänkt sig och sparkapitalet räcker inte längre till det där drömmiga sommarhuset i skärgården. Efter uppbrottet har hon bara råd med en kolonilott på Bullholmen - en turisttät liten ö i Stockholms prunkande skärgård. Trots att hon helt saknar gröna fingrar bestämmer hon sig för att slå till.

Men när en ung kvinna hittas död på ön på midsommardagens morgon tar Cillas liv en helt ny vändning. Cilla visar sig ha varit den sista som såg kvinnan i livet och hon blir snabbt indragen i utredningen - som leds av den mycket stiliga polisen Adam.

Den smått neurotiska och Chardonnay-pimplande Cilla och den strikta, välklädda Adam är så olika som två människor kan vara - ändå dras de till varandra. Men så sker plötsligt ännu ett mord som ställer allt på ända.

Christoffer Holst skriver både fina och mysiga böcker där mat gärna ingår. Den här är inget undantag trots att det är en deckare. 

Vi får lära känna Cilla Storm som är huvudpersonen i serien. Hon blir dumpat av sin pojkvän och använder sina sista pengar till att köpa en kolonilott i skärgården. Hon jobbar som skvallerjournalist och kan jobba lite vid sidan av från sin lilla stuga på kolonilotten. Men hon hinner inte mer än komma dit så inträffar ett mord. 

Polisen undersöker fallet, bland annat den snygga Adam. Men även Cilla och hennes nyfunna vän och granne Rosie kan lite låta bli att lägga sig i. 

Jag tycker om den här boken även om journalister sällan är ett favoritjobb för mig hos en huvudkaraktär. Och den får mig verkligen att längta efter sommar och sol till skillnad från vädret som råder i mars där vintern inte vill släppa sitt grepp. Det är ett begränsat antal karaktärer i boken vilket att själva deckargåtan blir aningen förutsägbar. Men det känns helt ok. Det är mysigt att läsa om vänskapen mellan Cilla och hennes granne och hur de verkligen hittar varandra direkt. Själva kärlekshistorien var nog det som kändes minst nödvändig för mig här.

Boken gav mersmak så det är tur att nästa del ligger och väntar i hyllan på att bli läst. 

Betyget blir 3 av 5.

4 kommentarer:

  1. Jag har ju läst de här böckerna på "rätt" årstid och har bara sista delen kvar nu. Det har ju inte tagit mer än runt ett år 🙂 Jag gillar dem och det funkar oväntat bra med mysdeckare. Håller med om kärlekshistorien, den fick onödigt mycket utrymme i denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mindes att du har läst minst en i serien men visste inte hur långt du kommit. Precis som med böcker som handlar om böcker så tycker jag om böcker med mat- och vinfokus. Så den delen ger alltid ett extra plus. Jag går dessutom en vinkurs hos Munskänkarna så även det som skrivs om vin får mig lite extra intresserad.

      Radera
    2. Jag håller med, mat och vin i böcker är en bonus. Munskänkarna ja, de var jag ju nyfiken på minns jag nu. Jag hade en kollega som var med där och jag blev lite sugen.

      Radera
    3. Jag och min syster är med där och i höstas gick vi första druvkursen (att lära känna igen sex olika druvor med blindprovning som sluttest) och nu går vi deras Ettbetygskurs där teorin blir svårare än praktiken.

      Radera