fredag 26 maj 2023

Atlas - Historien om Pa Salt av Harry Whittaker & Lucinda Riley

Den åttonde och sista delen i serien om de sju systrarna!

Handling: Atlas: Historien om Pa Salt är den efterlängtade, avslutande delen av Lucinda Rileys fantastiska saga om de sju systrarna. Den tar med läsaren på en resa genom historien och runt hela världen och utgör ett oförglömligt slut på en internationell världssuccé.

De sju systrarna har samlats på båten Titan för att ta ett sista avsked av den mystiska far de alla älskade så djupt. Till allas förvåning valde Pa Salt att ge nyckeln till deras förflutna till den sjunde systern som äntligen hittats. Men för varje sanning som avslöjas uppstår en ny fråga. Systrarna tvingas inte bara inse att de knappt kände sin far, de måste dessutom acceptera att hans sedan länge begravda hemligheter fortfarande kan få konsekvenser för deras liv.

För två år sen läste jag ut den sjunde boken i serien och kände mig då lite lätt besviken eftersom den slutade så abrupt och full av frågetecken. Och det var då en bok där jag hade förväntat mig att få ett gäng svar och att den var den sista boken i serien. Istället insåg jag att jag skulle få vänta över ett år på nästa bok. Nästan direkt efter kom den tragiska nyheten att Lucinda Riley gått bort på grund av cancer. Denna hemska sjukdom. Angående fortsättningen så hade hon själv skrivit en del och sen fanns det rätt många anteckningar kring hur saker låg till så Lucindas son sen kunde avsluta boken åt henne. Och jag tycker att han gjort ett riktigt bra jobb.

I den här boken gör vi en rejäl resa i tiden där vi får följa Atlas historia genom åren och hur det kom sig att hans adopterade döttrar blev hans barn. Vi får även veta lite om människorna som jobbade nära honom och mannen han fruktade. Jag mer eller mindre sträckläser boken under några få dagar. Det är så härligt att verkligen fastna i en bok och det händer inte alls lika ofta när jag är 50+ som när jag var i tonåren. 

I början vill jag mest följa systrarna i nutid men som så ofta i den här serien blir den historiska berättelsen så mycket mer engagerande. I synnerhet i den här. 

Jag är tacksam över att det blev en sista bok och att den inte kom så väldigt långt efter den planerade utgivningen. Men känslan påverkas också över att Lucinda själv inte fick avsluta den.

Betyget blir 5 av 5. Kanske inte för dess litterära kvalitet utan för känslan och avslutet vi fick.

2 kommentarer: