onsdag 24 maj 2023

Skuggorna vänder tillbaka av Olivier Truc

Den andra delen i serien om Klemet och Nina!

Handling: Det är vår i norr och ljust dygnet runt. Klemet Nango har återigen blivit en människa med en skugga.

I Hammerfest vid Barents hav jobbar man för att bli det arktiska svaret på Dubai. Men de samiska renägarna och deras traditionella livsstil står i vägen. Vid Vargsundet sker plötsligt ett antal tragedier efter varandra. En renflocks simtur över sundet kostar en renuppfödare livet. Kort därefter hittas en politiker död i närheten av en helig klippa. Fler misstänkta dödsfall följer och konflikterna mellan renägarna och stadens övriga befolkning eskalerar.

Klemet Nango och Nina Hansen från Renpolisen ansvarar för utredningen. Långsamt växer en mörk historia om ära och hämnd fram.

För drygt sju år sen läste jag den första boken i serien och här kommer en fristående fortsättning. Jag minns att jag var lite kluven till boken vilket handlade mest om språket samtidigt så är det något väldigt speciellt med miljön i nordligaste Norge. Och det blir lite samma med den här boken. 

Jag gillar verkligen att läsa om miljön här och att följa Klemet och Nina i jakten på att lösa olika brott. Trots att de jobbar som renpoliser så ser de till att vidga sin utredning rätt rejält. Vi får även här ta del av konflikterna kring samerna och deras renskötsel och alla andra som vill nyttja resurserna på helt andra sätt - som till exempel oljeborrning. 

Själva polisarbetet spretar rätt rejält och de verkar utreda både sånt som ingår i jobbet och det som egentligen inte ingår. Parallellt blir det en jakt för Nina på sin bakgrund och där även lite svar kan finnas i det som de jobbar med just nu.

Jag störde mig en del på dialogen som vid några tillfällen kändes rätt styltig. Jag funderar på om det beror på att originalspråket är franska men vet såklart inte. När jag väl läst klart boken så känns den bättre än under läsningen eftersom det som lever kvar är själva känslan för livet i norra Norge - med allt vad det innebär. 

Betyget blir 3+.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar