söndag 11 juni 2023

Detaljerna av Ia Genberg

Augustprisvinnaren 2022!

Handling: Vi lever så många liv inuti våra liv, mindre liv med människor som kommer och går, vänner som försvinner, barn som växer upp, och jag förstår aldrig vilket av mina liv som är själva ramen.

En kvinna ligger nedbäddad i feber när en handfull människor ur det förflutna står framför henne: en blivande kändis som skrev ett brev, en vän som försvann bortom kartan, en kärlek utan framtid.

Detaljerna är en roman med fyra porträtt och tusen detaljer, om tummade pocketböcker, psykedelisk dans och kippande oro. Vilken är den perfekta millennieklänningen? Kan en älskad människa verkligen försvinna? Och vem är det egentligen som porträtteras, personen på bilden eller den som håller i penseln?

En för oss okänd kvinna ligger sjuk i feber och hon börjar tänka på olika viktiga personer som funnits där i hennes liv. 

Boken består mer eller mindre av fyra långa kapitel där språket är vackert och vissa meningar känns oändliga. Vilket gör dem speciella men kräver verkligen sitt fokus. Jag kunde bara läsa när jag var riktigt pigg. Så därför gick det inte så fort som jag tänkt. 

Författaren är fyra år äldre än mig och handlingen utspelar sig huvudsakligen i Stockholm. Det gör att jag kan relatera lite extra till hennes boenden och platserna hon rör sig på. Och precis som handlingstexten antyder så börjar jag fundera allt mer på huvudpersonen istället för personerna som hon tänker på. Vem är hon? Och vem är huvudpersonen kontra författaren? Sådana tankar dyker alltid upp lite extra när boken är skriven i jag-format. 

I det stora hela är det en trevlig läsupplevelse som får mig att njuta lite extra av både språk och den ibland för mig nostalgiska handlingen. 

Betyg 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar