lördag 24 juni 2023

Jakten av Alex K. Skade

En intressant och spännande bok om hacking!

Handling: »Tanken på vad jag skulle kunna råka få se var outhärdlig. Men samtidigt visste jag varför jag hade tagit mig in på pedofilernas servrar från första början. För att jag ville jaga. Jag ville avslöja dem.«

I internets mörkaste vrår samlas grupper av män som delar förbjudna bilder i skydd av nätets anonymitet. Det är i alla fall vad de tror, tills en svensk hackare ger sig in i leken. Alex bestämmer sig för att sätta dit en av männen. Hon börjar kartlägga varje steg han tar, och sakta dras snaran åt. Men när jakten intensifieras inser hon att den har ett högre pris än hon hade kunnat ana: plötsligt står hennes eget liv på spel.

Uppläsare: Josefin Asplund

Här får vi följa hackern Alex som letat efter pedofiler eller andra personer som utför olagliga handlingar. Vi får dels följa henne i hennes hackerkarriär men även gå tillbaka i tiden och se hur hon växte upp och vägen till att bli en utvecklare - och även hacker.

För mig som är utbildad utvecklare blir nog boken lite extra intressant även om jag inte kodar nu för tiden. Eller tyckte att just serverhantering var det mest spännande. Men jag lyssnar ändå ivrigt på. 

Språket är rätt enkelt och klassiskt för en person som vill berätta en historia och inte för att den älskar att skriva. Men eftersom innehållet i historien passar mig väldigt bra så blir det en bra bok för mig. 

Hon beskriver rätt detaljerat hur hon knäckte några saker i början av sin karriär och var hon gjorde för att skydda sig från att bli upptäckt. Och även hur mentalt tufft det varit att försöka koppla en anonym pedofil till ett namn och en adress som hon sen kunde vidarebefordra till polisen. Boken handlar inte bara om jakten utan också där hon försöker förstå varför hon fungerar som hon gör.

Mitt betyg blir 4 av 5 just för att jag tycker innehållet är så pass intressant och att den för mig blir lika spännande som många deckare. Men även att vi får lära känna personen bakom till en viss del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar