tisdag 27 juni 2023

Malibu brinner av Taylor Jenkins Reid

En bok som får mig att känna mig både ung och gammal!

Handling: Fyra framgångsrika syskon ska hålla århundradets fest, men inom loppet av ett dygn kommer deras liv att ha förändrats för alltid.

Malibu, augusti 1983. Nina är fotomodell, Jay känd surfare och Hud framgångsrik fotograf, medan lillasyster Kit mest bara är kaxig och vacker. Kändissyskonen Rivas sommarfest är årets händelse och förväntningarna är skyhöga när Nina öppnar dörrarna till sitt hem.

Men Nina som just blivit övergiven av sin tennisstjärna till make ser inte fram emot festen. Jay däremot räknar minuterna tills att en viss kvinnlig gäst ska komma och Kit, som sitter på idel hemligheter har bjudit in någon som de andra inte hade väntat sig. 

Jag har tidigare läst både Daisy Jones & The Six som jag verkligen gillade och Evelyn Hugos sju äkta män som jag inte blev lika tagen av. Malibu brinner hamnar lite mitt emellan. 

Den här boken får mig som sagt att känna mig ung eftersom det känns som jag flyttar tillbaka till slutet av 80-talet eller början på 90-talet och då jag läste liknande böcker. Böcker med både rikedom och fattigdom, om att bli känd, festa osv. Och familjerelationer som får det tufft med alla utmaningar. Den får mig att känna mig gammal eftersom huvudpersonerna är hälften så gamla och festar med droger som det inte finns en morgondag. Och jag är så nöjd med att är jag där jag är istället.

Boken är lättläst och vi får följa rätt många personer. Därför blir det mer en historia om Malibu på åttiotalet och en familj än någon enskild person. Så det blir inte så att jag verkligen lär känna någon av dem. Det blev en trevlig förströelse men jag kommer inte minnas den särskilt länge. 

Betyget blir 4 av 5.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar