torsdag 14 december 2023

Ingen utväg av Cara Hunter

Den tredje delen i serien om Adam Fawley!

Handling: Det är jul och två barn har precis burits ut från resterna av ett brinnande hus i norra Oxford. Minstingen, Zachary, är död, och hans storebror Matty kämpar för sitt liv. Barnen verkar ha lämnats ensamma - deras mamma syns inte till och deras pappa, som är på konferens i London, svarar inte i telefon.

När nya bevis uppdagas besannas kommissarie Fawleys värsta farhågor. Allt tyder på att det var mordbrand, men vem skulle ha motiv att mörda två små barn? Medan pojkarnas föräldrar lyser med sin frånvaro jobbar Fawley och hans utredningsgrupp närmast maniskt med utredningen av denna tragedi.

Men vad är det egentligen som hänt? Varför lämnades barnen utan tillsyn? Var är deras mamma, och varför går deras pappa inte att nå?

Den här serien blev snabbt en ny favoritserie redan efter första boken. Mycket för att det handlar om rätt traditionellt polisarbete. Sen kan vissa kortare förhör redovisas ordagrant här mer som ett utdrag ur den färdiga rapporten. Eller att vi får se en ritning på huset som undersöks. Det blir lite mer levande. Det finns även lite mer privata delar i polisernas liv på ett rätt lagom nivå enligt mig. 

Det som också gör att den här serien sticker ut är att det är rätt obehagliga fall och när man tror att man har en bild av fallet så ändras någon del och det ser helt annorlunda ut. Det har varit så i de tidigare två böckerna och här blev det så igen. Även om kasten inte blev riktigt lika stora. 

Jag fångas inte lika mycket av den här boken som de två tidigare. Men jag tror att det beror mest på att läsningen generellt går trögt nu. Det var lite därför jag valde just den här boken, en som jag ändå visste att jag skulle gilla. Sen är det jobbigt att läsa om barnen i boken som vi får lära känna lite genom tillbakablickar och det gör boken lite tyngre eftersom boken börjar med husbranden.

Betyget blir ändå en fyra av fem i klassen deckare. Jag blir inte lika förvånad över vändningarna men njuter ändå av läsningen som helhet.

2 kommentarer:

  1. Detta är nästa del i serien som jag ska läsa och faktiskt så har jag tagit med den i min avsluta serier-utmaning nästa år. Så här ska läsas ikapp 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog inte vara lika snabb även om jag tycker om serien. Jag har inga fler böcker hemma och kommer nog läsa dem hellre än att lyssna på dem. Och även om jag har en e-bokläsare från Storytel så är det så mycket trevligare med en riktig bok. Jag gillar i alla fall att du kommer att påminna mig om serien då och då :-).

      Radera