lördag 30 december 2023

De blindas rike av Louise Penny

Den fjortonde boken i serien om kommissarie Gamache!

Handling: En dag får Armand Gamache ett egendomligt brev med en inbjudan till en övergiven bondgård. Väl på plats upptäcker han att en främmande kvinna utsett honom till sin testamentsexekutor.
Gamache är fortfarande avstängd från sin tjänst och har därför gott om tid, och han blir nyfiken. Tillsammans med de två andra exekutorerna - Myrna Landers, bokhandlaren i Three Pines, och en ung byggare - tar han sig an uppdraget. Men testamentet inkluderar punkter som är så osannolika att de snart börjar misstänka att kvinnan som skrivit det inte varit vid sina sinnens fulla bruk.
När en död kropp påträffas ställs testamentet i ett nytt ljus, som med ens får det bisarra dokumentet att framträda i en betydligt mer olycksbådande dager. Det är inte heller det enda hotet Gamache ställs inför. Händelserna som ledde till hans avstängning sex månader tidigare är nu på väg att komma ikapp honom.

Som jag skrivit ett gäng gånger redan så hör serien till en av mina absoluta favoritserier. Och jag fortsätter att säga det även efter att ha läst den här. Och den kändes passande eftersom den utspelar sig på vintern och snö nämns lite då och då vilket vi har hunnit få rätt mycket av redan.

Man kan säga att den här boken innehåller två mysterier. Ett som är mer som en klassisk pusseldeckare där byn har ett större fokus och ett som är mörkare och mer farligt i form av fortsättningen från förra boken. Och även om jag inte gillar de mörka delarna särskilt mycket så gör det mycket för serien. Att man faktiskt aldrig kan känna sig trygg med vad som kan hända. Vilket uppväger de härliga människorna i Three Pines och gemenskapen som finns där. Samt Ruth och hennes anka.

En av delarna handlar rätt mycket om ekonomi och jag måste erkänna att jag inte ens försöker förstå allt här. Men det gör inget. Det viktiga är att förstå vem, vad och kanske varför. 

Den här boken kom nyligen ut på svenska och det finns lyckligtvis fyra böcker till i serien som inte än är översatta. Och som alltid ser jag fram emot nästa del.

Betyget blir 4+.

2 kommentarer:

  1. Kollar bara betyget lite snabbt, fick den i julklapp och har väl tänkt läsa den ganska snart. Det verkar ju vara passande att läsa den i januari-februari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter väldigt passande att läsa den just då. Det är en del prat om snön men inget om julen. Så jag antar att den här utspelar sig i början av året.

      Radera