måndag 25 december 2023

Hur blir det med julen? av Jessika Devert och Annika Devert

En mysig och engagerande julfeelgood!

Handling: Systrarna Anki, Susanne och Jenny har trots sina olikheter alltid stått varandra nära. Men när deras pappa går bort och sista länken till barndomen försvinner blir det tydligt att de haft vitt skilda relationer till honom. Det är första advent och julen har alltid firats traditionsenligt i det stimmiga och trivsamma föräldrahemmet men i år - hur blir det med julen?

Mitt bland julförberedelser och bodelning får systrarna ett besked som får deras värld att gunga. Kan det finnas syskon som de inte känt till? Medan snön faller över deras lilla stad och systrarna helst vill mysa med julklappsinslagning och glögg tvingas de att öppna dörren till sin pappas förflutna. Hur många kommer att samlas runt julbordet i år?

Uppläsare: Klara Zimmergren

Det här är en väldigt lättlyssnad och engagerande julfeelgood som jag nästan sträcklyssnade. I alla fall så fort jag hade möjlighet att lyssna. Och det passade väldigt bra när det var december. Det är också skönt när huvudpersonerna är hyfsat i samma ålder som en själv (jag ligger nog lite mitt emellan dem). 

De tre systrarna Anki, Susanne och Jenny har förlorat sin pappa som varit en dansbandssångare. Han var en rätt frånvarande pappa för de två äldsta syskonen men när sladdisen Jenny kom så prioriterade han familjelivet istället. Systrarna är väldigt olika och jag måste erkänna att jag skulle ha väldigt svårt för att umgås med den yngsta systern Jenny. Kanske blir känslan värre av att jag lyssnar på boken än om jag bara läst orden? Utan den upprörda stämman.

Boken har både lite av ett mysterium - har syskonen fler syskon och vilka är de i så fall? Dessutom visar det sig att en av de här tre systrarna kanske inte helt är den som de andra tror. Boken har lite mörker i faderns dödsfall och lite andra saker de varit med om. Dessutom har åtminstone två av syskonen lite mer vanliga familjer med klassiska problem som sker i vardagslivet och som skapar oro inför framtiden. Det finns också mycket kärlek och sammanhållning i boken i lite olika konstellationer. Och det finns det lite oväntade överraskningar som roar. En väldigt bra mix med andra ord!

Betyget blir 4 av 5!

2 kommentarer:

  1. Jag funderade faktiskt på att lyssna på denna i stället för att läsa, det hade varit kul att lyssna på Klara Zimmergren. Och nej, jag tror inte att du hade haft lättare för Jenny om du hade läst 😬

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack vad skönt att höra. Jag höll på att bli galen på människan.

      Radera