söndag 18 augusti 2024

Blodrött hav av Lilja Sigurdardóttir

Andra delen i Áróra-serien!

Handling: När den framgångsrike entreprenören Flosi kommer hem en kväll är köket upp- och nedvänt och hans fru Guðrún försvunnen. Ett brev har lämnats kvar på köksbordet. I det står det att hon blivit kidnappad och att om Flosi inte betalar en gigantisk lösensumma kommer Guðrún att dö.
Brevet innehåller tydliga instruktioner om att inte kontakta polisen, och Flosi vänder sig till Áróra, som är finansiell utredare med inriktning på att spåra upp undangömda pengar. Tillsammans med sin avlägsne släkting, kriminalkommissarien Daníel, tar hon sig an fallet.
Samtidigt fortsätter Áróra sökandet efter sin försvunna syster, Ísafold. Hon är djupt besviken på den isländska polisen, som mer eller mindre tycks ha lagt ner utredningen. Själv tänker Áróra aldrig ge upp, även om hon inser att det bästa hon kan hoppas på är att slutligen hitta en kropp att begrava.

Uppläsare: Marie Richardson

I början av året läste jag den första boken i den här serien och tyckte verkligen om den. Men eftersom det fanns bara en del till på svenska har jag försökt vänta med den. Men nu under slutet av semestern kunde jag inte stå emot längre. Och jag blev inte besviken. Del tre ser dessutom ut att komma i oktober.

Áróra har flyttat till Island och försöker hitta sin syster när hon blir uppringd av sin affärspartner som behöver hjälpa en klient på Island. Genom det så hamnar hon mitt i ett kidnappningsdrama. Entreprenören Flosis fru är försvunnen och Áróra får honom att söka hjälp även hos polisen och kontaktar därför Daníel som ser till att ett fåtal av hans kollegor engagerar sig. Allt för att kidnapparna inte ska få veta att polisen är kontaktad. Det blir lite av en pusseldeckare för det är ju lätt att tro att någon i närheten är inblandad. Och om det är så, vem? 

Boken var lättlyssnad och jag gillar verkligen Marie Richardson som uppläsare. Och jag ser fram emot nästa del för att se hur det går för Áróra och de övriga. 

Betyg 4 av 5.

2 kommentarer:

  1. Denna är lika bra som den första alltså? Jag har flera gånger varit så nära att plocka upp den, men så har det alltid blivit en annan bok i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte det. Men den är samtidigt inte så tjock så för att vara så pass få sidor är den bra.

      Radera