torsdag 30 juli 2009

Lee Child - Prickskytten

Slutligen har jag under den här tiden lyssnat på Lee Childs bok Prickskytten och även här känner jag mig mättad. Jag har läst en eller två böcker av honom tidigare och inte varit så nöjd och den här lär bli min sista. Jag tog den mest för att den var hyfsat billig när jag köpte den. Den är inte dåligt skriven (även om uppläsaren inte var någon höjdare) utan det är mest att även som i Clive Cusslers böcker så är det en hjälte som klarar sig mot alla odds.

Från Adlibris: Några sekunder som förändrade allt...Jack Reacher är en hjälte som stannar i minnet - en tuff, tystlåten individualist som går sina egna vägar. I en småstad i Indiana ligger en ensam prickskytt gömd i ett parkeringshus. Mitt under rusningstid börjar han skjuta rakt mot folkmassan på torget nedanför. Fem personer mister sina liv i detta blodbad. Skytten lämnar tydliga spår efter sig och polisen får snabbt fast honom. Han heter James Barr och det verkar bli ett solklart fall. Samtidigt arbetar Jack Reacher på sin solbränna i Miami med en norsk blondin som sällskap. Men han är rastlös. Reacher tycker inte om att vara för länge på en och samma plats. Han är van att vara behövd och nu, helt plötsligt, vill ingen längre ha hans tjänster. James Barr förs till häktet men han vägrar envist att prata. Det enda han säger till sin advokat är: "Se till att Jack Reacher kommer hit." Poliserna känner sig förvirrade - för vad kan denna uppenbara psykopat ha gemensamt med en f.d. militärpolis?

1 kommentar:

  1. Lehane, Child och Connelly är alla tre grymt bra författare. Jag vet för jag har läst ALLT de skrivit.

    SvaraRadera