fredag 31 juli 2009

Edward Finnigans upprättelse

Jag lyssnade nyligen på Roslund & Hellströms bok Flickan under gatan och förstod varför dessa herrar blir så hyllade. Deras två första böcker tyckte jag verkade för obehagliga och den här som är den tredje hade gått mig förbi. I alla fall så fick jag mersmak och köpte den här från Adlibris (som mp3-bok).

Jag tyckte den här boken var jättebra och tänkvärd. Sen läser Shanti Roney boken på ett utmärkt sätt så det är en fröjd att få höra hans stämma ljuda. Trots att jag tidigare inte velat läsa de två första så kommer jag nog beta av dem båda innan jag skaffar deras senaste bok som också blivit väldigt hyllad. Det enda negativa som finns att säga är väl att huvudpersonen (Ewert Grens är lite äldre, bitter och lite udda) inte har några problem med alkoholen.

Från Adlibris: I Sverige blir en man vid namn John Schwarz häktad för misshandel på en Finlandsfärja. Det är något som inte stämmer med John, vem är han egentligen? En man utan identitet? En man som egentligen borde vara död?

I USA förbannar Edward Finnigan sitt öde. Trots att många år har gått kan han inte få ro så länge han inte får upprättelse för mordet på sin dotter. Han har blivit berövad det avslut som han varit så säker på.

Kriminalkommissarie Ewert Grens förstår inte först vad det är han har framför sig när han börjar förhöra John. Ett politiskt spel, men också en härva där mänskliga relationer och starka övertygelser har stor betydelse.

Edward Finnigans upprättelse är en berättelse om vad strävan efter upprättelse kan göra med människor. Om vem som är offer och vem som är brottsling. Men framförallt är det en andlöst spännande och intelligent kriminalroman som engagerar och överraskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar