fredag 31 juli 2009

Mamma, Pappa, Barn av Carin Gerhardsen

Jag lyssnade på Mamma, Pappa, Barn av Carin Gerhardsen som är en fristående fortsättning på Pepparkakshuset.

Den andra boken var mycket mer spännande än den första. Jag tog alla chanser jag hade att lyssna (till sambons förargelse ibland). Tyvärr måste jag säga att jag störde mig lite på Katarina Ewerlöf som var uppläsare eftersom hon förställde rösten för mycket ibland. Jag vill ha en neutral uppläsare som läser med lagom inlevelse och inte som det är en barnsaga. Det jag störde mig på i själva boken var att det blev för mycket av allt på slutet. Allt som kunde gå fel gick fel ett tag och poliserna som man lärt känna började få mer och mer problem i privatlivet (ovanligt va?). Men som helhet var den ändå mycket läsvärd och spännande och jag kommer definitivt läsa nästa bok.

Utdrag från Adlibris: "När treåriga Hanna vaknar är hon alldeles ensam i en låst lägenhet. Att pappa är i Japan vet hon – men var är mamma? Kan det vara så att hon har flyttat och lämnat Hanna kvar?

Nästa morgon hittar Petra Westman vid Hammarbypolisen ett svårt medtaget spädbarn i ett buskage, och strax intill, vad hon tror är barnets döda mamma. Det konstiga är att ingen verkar sakna dem. Innan utredningen ens hunnit ta fart tvingas Hammarbypolisen ta itu med ytterligare ett fall. En tonårsflicka har hittats mördad på en av Viking Lines färjor, och vid ett hembesök hos familjen står det snart klart att hennes yngre syster löper stor risk att råka illa ut även hon. De båda fallen blir en svår utmaning för kriminalkommissarie Conny Sjöberg och hans kollegor, inte minst som gruppen själv drabbas av interna bekymmer och personliga tragedier.

Mamma, pappa, barn är andra delen i Hammarbyserien och går att lyssna på som del i serien eller som fristående roman. Första delen heter Pepparkakshuset."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar