lördag 8 augusti 2009

Hallon och hat

Det här är den tredje boken i serien Familjen kring La Stella av Eva Swedenmark och Annica Wennström. Jag kunde inte låta bli att läsa den direkt efter den första. Familjen fångar en men för det är inte boken jättebra. Det är enkelt språk, inte mycket oväntat händer utan man ser allt långt i förväg och vissa saker känns som de löser sig lite för enkelt för dem. Ändå är inte allt guld och gröna skogar för dem utan det är alltid några som har det lite tuffare. Precis som det är i livet. Men som sagt, jag mer eller mindre sträckläser dem så de har ändå en hel del att erbjuda.

I böckerna finns även en del recept av sånt som tillagas vid deras middagar och det får mig att vilja laga massa mat (rolig mat att bjuda på och inte makaroner och köttbullar). Jag har även den sista boken som väntar på mig men nu måste jag ha lite paus innan jag tar nya tag.

Från Adlibris: Det är juli och de hallon som inte plockats jäser. Samtidigt med sommarens tunga och söta doft gror någonting annat. Kärleken drabbar några, andra blir övergivna och hatet ligger snubblande nära den tidigare kärleken.

Liselotte drömde om en ny kärlek, men när hennes förhoppningar grusas kastar hon sig in i arbetet. Hon fortsätter att överraska både sig själv, sina vänner och företagarna i Östersund. Hon är full av idéer som går lättare och lättare att genomföra. Men när dottern Sandra fäster sin kritiska tonårsblick på henne inser hon att hon inte längre kan undvika de svåraste frågorna. Var det så här hon tänkt sig livet? Vart tog kärleken vägen?

Susanne och Håkan kämpar vidare för att deras nya ömtåliga relation ska accepteras. Anita känner hur marken skälver under henne när hon utmanar allt hon någonsin trott på. Hur klarar hennes man Börje de omvälvande förändringarna? Linda gör en tvärvändning som påverkar livet för både henne och Anders. Hon vågar ta plats igen.

Elias flyr till sin pappa Mario som vacklar under ansvaret. En dag står han plötsligt i Liselottes yogalokal och letar efter en annan dimension i tillvaron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar