torsdag 27 december 2012

Den frusna trädgården av Kristin Hannah

En gripande roman!

Handling: Systrarna Whitson är så olika två syskon kan bli. Meredith har stannat kvar i den trygga lilla småstaden, gift sig, skaffat barn och så småningom övertagit ansvaret för familjens äppelodling. Den rastlösa, orädda Nina är däremot på ständig resa till världens oroshärdar i sitt yrke som krigsfotograf.


När systrarnas far plötsligt blir svårt sjuk återvänder de till barndomshemmet och konfronteras med sin kyliga, avståndstagande mor, Anya. Nina blir besatt av att få henne att berätta hela den hemlighetsfulla saga hon så många gånger har påbörjat för sina döttrar, men aldrig riktigt lyckats avsluta. Därmed inleds en resa genom moderns ryska förflutna, som tar systrarna längre än de någonsin hade kunnat ana och som kommer att ändra deras uppfattning om vilka de själva är.

Den här boken fick ligga och vänta till julledigheten och det värsta julfixandet var över och det gjorde jag rätt i.

Trots att Meredith och Nina är vuxna och Meredith till och med har utflugna barn så har de inte lyckats komma över deras mors kalla sätt mot dem och har istället älskat sin far desto mer som verkligen funnits där för dem. Just därför blir de så påverkade när fadern faller ihop.

För att de båda ska kunna bli hela måste de få veta varför modern inte brytt sig om dem och vad som låg bakom. Sakta rullas en hemsk historia upp...

Boken griper tag i en direkt och det är svårt att sluta läsa. Det här är en perfekt bok om man vill läsa något gripande och sorgligt men även om hopp och kärlek.

6 kommentarer:

  1. Jag läste den precis innan jul och tyckte den var riktigt bra. Så sorglig, särskilt i slutet. Jag hade blivit förvarnad att den kunde framkalla tårar, och jodå, tårarna rann när jag slog ihop boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristin Hannah har skrivit flera riktigt bra böcker och några lite sämre. Men den här var nog bäst hittills - och även här rann tårarna på slutet.

      Radera
  2. Ska ta tag i den här nu när jag är långledig. Har nu ändrat ordningen på min bokhög efter ha läst och hört detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte du blir besviken och den är inte som Arne Dahls böcker... :-)

      Radera
  3. Det gör du rätt i Karro. Boken var verkligen fängslande. Tack Cissi för att du köpte boken till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god mamma. Och tack för att jag fick låna den :-).

      Radera