måndag 13 juli 2015

Den bittra pajens sötma av Alan Bradley

En mysig och lite annorlunda deckare...

Handling: Under sommaren 1950 inträffar flera mystiska händelser på den nedgångna engelska herrgården Buckshaw, där elvaåriga Flavia de Luce bor med sin familj. På tröskeln till huset hittar man en död fågel med ett frimärke spetsat på näbben. Och lite senare, bland gurkorna i grönsakslandet, blir Flavia vittne till en döende mans sista andetag. För henne är det hela mer spännande än skrämmande och med sitt stora intresse för kemi och gift börjar Flavia genast nysta i saken.


Jag gillar lugna deckare i en annorlunda miljö så därför lockades jag av den här. När jag väl började läsa kändes det först rätt udda med en elvaårig detektiv men boken tog sig och den växte.

Flavia är en udda fågel i sin familj. I och för sig verkar hela familjen vara lite annorlunda och det är inte ofta någon familjekärlek visar sig. Flavias mors bortgång när Flavia var liten skakade om fadern rejält.

Jag brukar ha problem när huvudpersonen utsätter sig för fara men när det handlar om en elvaåring har jag betydligt lättare att förstå att förnuftet inte alltid får råda.

Jag tycker Den bittra pajens sötma är en rätt mysig och lättläst deckare och jag kommer att läsa nästa bok i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar