måndag 23 maj 2016

Modellmordet av Ngaio Marsh

En gammal brittisk deckare från sent 30-tal.

Handling: Den vackra modellen Sonia Gluck är fast för alltid i en bisarr sista pose - dold under slöjan på modellbordet där hon avmålats hittas en dödlig dolk som genomborrat hennes kropp. Chefsinspektör Roderick Alleyn kallas in för att undersöka det grymma mordet. Det visar sig bli ett svårt fall för Alleyn. Kan kvinnan han älskar vara en mördare? Ingen går fri från misstanke i denna omtalade och spektakulära mordgåta.


Som jag nämnt tidigare har Storytel läst in några gamla klassiska deckare av kvinnliga författare som var stora under tjugo- och trettiotalet med Katarina Ewerlöf som uppläsare.

Sen måste jag erkänna att jag aldrig hört talas om Ngaio Marsh tidigare. Inte heller Margery Allingham vars böcker jag också lyssnat på. De andra två är Agatha Christie och Dorothy L. Sayers. Ngaio Marsh är egentligen från Nya Zeeland men bodde en hel del i England som vuxen och hennes böcker utspelar sig huvudsakligen i England. Det här är den sjätte boken i serien av trettiotvå om Chefsinspektör Roderick Alleyn och det är i den här han träffar sin kommande fru.

Det här var en trevlig lyssning och handlar huvudsakligen om Agatha Troy som anordnar en konstkurs som ett gäng konstnärer infinner sig till medan de bor hos henne. Modellen dör och Chefsinspektör Roderick Alleyn kallas in och inser snabbt att den troliga mördaren finns bland någon av deltagarna av kursen.

Den gamla brittiska miljön är trevligt beskriven och det märks att författaren är väldigt intresserad av konst generellt. Chefsinspektör Roderick Alleyn kommer från privilegierade förhållanden och är en väldigt korrekt och bra man. Men om jag måste välja mellan honom och Margery Allinghams huvudkaraktär så vinner Margery Allingham.

Det finns två böcker till inlästa (bok sju och åtta) och jag kommer med stor sannolikhet lyssna på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar