måndag 30 maj 2016

April, April av Mattias Edvardsson

En mycket läsvärd ungdomsbok som passar utmärkt för vuxna!

Handling: En gammal skola och ett hagelgevär. Hugos plan är enkel. Ett skott i huvudet vid fönstret och han ramlar ner på skolgården mitt under rasten. Då slipper han ifrån sig själv samtidigt som han hämnas på mobbarna och hela jävla systemet. Men han blir upptäckt och hamnar på ett behandlingshem. Där träffar han Julie och Nico. Och April som är vacker, vild och spännande. Tillsammans med dem förändras Hugo, och han börjar inse att vissa saker är värda att leva för.


Den här lånade jag på biblioteket tillsammans med Fangirl. Jag tyckte mycket om den men hade kanske tyckt ännu bättre om den om jag inte läst Fangirl precis före. Nu när jag läste dem direkt efter varandra var det svårt att inte jämföra dem eftersom de har en liknande målgrupp. Dock skiljer sig ämnena åt rejält!

I April, April får vi följa några ungdomar som befinner sig på ett behandlingshem. Alla har olika bakgrund och är väldigt olika. Ändå kommer de varandra nära. Men de är alla skadade och de både längtar efter förändringar och är rädda för dem. Allt är ju så skört. Det är Hugo som är huvudpersonen och genom honom får vi lära känna de andra. Boken rymmer mycket smärta men även en hel del humor som hjälper dem att orka.

Jag blir ledsen när jag tänker på hur många barn och ungdomar som faktiskt växer upp med föräldrar som inte klarar av dem. Ungdomarna här representerar dem väl.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte om den här på så många sätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inser att jag tänkt en del på den här boken efteråt så den är väldigt speciell - på ett positivt sätt!

      Radera