lördag 22 februari 2020

Hur mår fröken Furukura? av Sayaka Murata

En söt men också lite sorgsen bok om en kvinna som försöker passa in!

Handling: Redan som barn var Keiko Furukura annorlunda. Nu är hon 36 år, har aldrig haft en pojkvän och har jobbat i den lilla närbutiken i arton år.
Hennes föräldrar är oroliga och önskar att hon skulle skaffa sig ett riktigt jobb. Och hennes vänner undrar varför hon inte träffar någon och gifter sig. Men Keiko har hittat sitt eget sätt att ge livet mening, och hon tänker inte låta någon eller något komma emellan henne och närbutiken.


Det finns flera olika saker som jag verkligen tycker om i den här boken. Först och främst är det Keiko Furukura. Hon vill så gärna passa in men vet inte hur. Förutom att faktiskt sköta om en närbutik.

Sen tycker jag om att läsa en bok som utspelar sig i Japan. Det är rätt intressant med de kulturella skillnaderna. Inte för att det är så mycket av det men för oss som bor i en helt annan världsdel så finns det ändå lite detaljer här och var som gör att det är tydligt att det handlar om en helt annan kultur.

Sen vet jag inte om avsaknaden av pratet om en diagnos på Keiko och bristen på stöd beror på att det i Sverige finns en helt annan medvetenhet eller om det är ett aktivt val av författaren att bortse från den biten. Kanske för att lyfta fram hennes karaktär på ett tydligare sätt. För det hade ju inte alls blivit samma bok då.

Om man vill läsa en snabbläst bok som utspelar sig i Japan så kan jag definitivt rekommendera den här. Den väcker en del tankar också vilket jag gillar. Däremot tror jag inte att den kommer att hänga kvar så länge. Den gick lite för snabbt för det.

Betyg: En mycket stark trea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar